Vappu vankilassa: Iran estää kovin ottein itsenäisen ay-liikkeen toimintaa

29.04.2009 11:45
SAK
Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden liiton ITF:n kampanjamateriaalia  iranilaisen Mansour Osanloon vapauttamiseksi

Iranissa vapaalla ay-liikkeellä ei ole laillisia toimintaoikeuksia. Tälläkin hetkellä Iranin viranomaiset pitävät vankilassa useita ay-aktiiveja sen vuoksi, että he ovat organisoineet hallitusvallasta riippumatonta toimintaa.

Iranin bussinkuljettajien ay-johtaja Mansour Osanloo istuu 5 vuoden ja hänen ay-toverinsa Ebrahim Madadi 3,5 vuoden tuomiota. Faft Tapeh -sokeritehtaan itsenäisen ay-järjestön johtaja Ali Nejati ja neljä muuta ay-aktiivia tuomittiin maaliskuussa vuodeksi vankilaan syytettynä "propagandasta hallitusta vastaan" ja "kansallisen turvallisuuden vaarantamisesta".

Opettaja, ay-aktiivi Farzad Kamangar on ollut pidätettynä heinäkuusta 2006 lähtien, ja hänelle langetettiin kuolemantuomio helmikuussa 2008. Tällä hetkellä häntä pidetään synkässä Evinin vankilassa.

Vapun lähestyessä Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC muistuttaa yhdessä usean kansainvälisen ay-federaation kanssa, että tänäkin vappuna monen maan ay-järjestöt joutuvat järjestämään työväestön juhlapäivän tapaamiset viranomaisten kovien sortotoimien pelossa.

Iran kuuluu näihin maihin. Vuosien ajan vappumielenosoituksia järjestäneitä työläisiä on vainottu, hakattu ja vangittu. Kahden viime vuoden aikana heitä on tuomittu ruoskittavaksi julkisesti.

Kannanotossaan ITUC sekä ay-federaatiot EI, ITF ja IUF toivovat kansainvälistä tukea Iranissa työelämän perusoikeuksien puolesta taisteleville ay-aktiiveille. Järjestöt vaativat vankilaan tuomittujen ay-liikkeen jäsenten vapauttamista ja Iranin päättäjiä sallimaan itsenäisen ay-toiminnan.