Arvot ja tehtävät

SAK on Suomen suurin palkansaajajärjestö ja työelämän arvostettu asiantuntija. Ydintoimintaamme ovat työntekijöiden edunvalvonta, työelämän kehittäminen ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan edistäminen monilla eri areenoilla.
Kuva: Maskot / Folio (Gorilla).

SAK tekee yhteiskunnallista edunvalvontaa, jolla vaikutetaan työelämässä olevien ja sinne tulevien ihmisten asemaan ja mahdollisuuksiin työssä ja yhteiskunnassa. Visionamme on maailman paras työelämä, jossa sekä työntekijällä että yrityksellä on mahdollisuus kukoistaa.

SAK:n strategia 2024–2027

SAK:n strategia 2024–2027 keskittyy kolmeen tavoitteeseen.

Turvaamme työntekijöiden asemaa ja toimeentuloa yhteiskunnassa. Tämä tarkoittaa hyviä työehtoja, työntekijöitä suojaavaa lainsäädäntöä ja julkisia palveluita sekä riittävää eläke- ja sosiaaliturvaa. Työelämässä haluamme parantaa työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia, osallisuutta työpaikoilla sekä mahdollisuuksia kehittyä ja kouluttautua.

Toimimme jäsenliittojemme yhteistyön ja vuorovaikutuksen foorumina ja aktivoijana. Tuemme jäsenliittojamme heidän neuvottelutoiminnassaan ja koordinoimme yhteisten tavoitteiden muotoilua ja toteuttamista. Jaamme ja hyödynnämme jäsenliittojen kanssa toistemme asiantuntemusta, näkemyksiä ja kokemusta.

Vahvistamme ay-liikkeen yhteiskunnallista asemaa neuvottelijana. Osallistumme työn ja työelämän kehittämiseen ja tuomme esille työntekijän roolin esimerkiksi uusissa teknologioissa ja vihreässä siirtymässä.

Missiomme on olla työelämän arvostettu asiantuntija. Siksi perustamme kaiken vaikuttamistyömme syvälliseen asiantuntijuuteen ja tutkittuun tietoon.

Tutustu SAK:n strategiaan

Arvomme

Ihmisarvo työssä

Töiden ja työsuhteiden on oltava kunnollisia. Niiden on tarjottava riittävä ja oikeudenmukainen toimeentulo.

Työn on tuettava tekijöidensä hyvinvointia sekä vaikutus- ja kehittämismahdollisuuksia omaan työhönsä ja osaamiseensa.

Yhdenvertaisuus

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon on toteuduttava työelämässä, yhteiskunnassa ja ammattiyhdistysliikkeessä.

Korostamme kaikessa toiminnassamme syrjimättömyyttä ja osallisuutta.

Ihmisen puolella

SAK:lainen ammattiyhdistysliike edistää jokaisen työn tekijän onnistumista ja pärjäämistä työuran kaikissa vaiheissa, ennen sitä ja sen jälkeen.

Haluamme luoda turvaa ihmisille työelämän muutoksiin.

Puutumme työelämän epäkohtiin ja edistämme hyvän työelämän toteutumista yhdessä jäsentemme kanssa.

Muita julkaisuja

SAK:n vuosikertomus 2023