Naiskonferenssi: Tasa-arvoon tarvitaan käytännön toimia

22.10.2009 11:12
ITUCin naiskonferenssi kokoontui  Brysselissä.

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön ITUCin historian ensimmäinen naiskonferenssi päättyi keskiviikkona Brysselissä vetoomukseen konkreettisista toimista naisten aseman parantamiseksi.

Konferenssin päätösasiakirjassa suositellaan ammattiyhdistysliikkeen ryhtyvän erinäisiin toimiin kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla. Keskeisiä aihepiirejä ovat esimerkiksi työsuhdeturva, kunnon työ ja palkka, sosiaaliturva, sukupuolten välisen palkkakuilun kaventaminen, tasavertaiset oikeudet koulutukseen ja urakehitykseen, järjestäytymisoikeus ja naisten roolin vahvistaminen ay-liikkeessä. Maailmanlaajuista yhteistyötä tarvitaan muun muassa ILOn sopimuksien ratifioimiseksi ja kotitaloustyöntekijöiden aseman parantamiseksi.

Kotitaloustyöntekijät olivat yksi konferenssin päätöspäivän pääaiheista. ITUCin Amerikan aluejärjestön sihteeri Manada Villatoro huomautti, että kotitaloustyöntekijöiden aseman parantamisessa pitää vastata kolmeen haasteeseen. Ensinnäkin ongelma pitää tunnistaa ja kotitaloustyöntekijöiden kohtaamat vaikeudet tehtävä näkyviksi. Toiseksi tarvitaan lainsäädäntöä ja valvontaa sen toteuttamiseksi. Lisäksi tarvitaan järjestäytymistä: ammattiliitoissa kotitaloustyöntekijät voivat valvoa oikeuksiaan.

Miljoonat naiset ja lapset kaikkialla maailmassa työskentelevät kotiapulaisina vaihtelevissa olosuhteissa, usein vailla kykyä tai oikeutta neuvotella työehdoista.

Kotitaloustyöntekijöiden oikeuksia käsitellään ensi vuonna ensimmäistä kertaa kolmikantaisessa ILOn työkonferenssissa. Tavoitteena on päästä maailman hallitusten, työntekijöiden ja työnantajien edustajien kesken yhteisymmärrykseen kotitaloustyöntekijöiden oikeuksista sopimuksen ja/tai suosituksen muodossa.