LO: Laval-selvitys sisältää vaarallisen porsaanreiän

16.12.2008 16:12
Ruotsin LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin. Kuva: LO

Ruotsissa perjantaina julkaistu ns. Laval-selvitys jättää vilpillisesti toimiville ulkomaisille yrityksille liikaa pelivaraa Ruotsin työmarkkinoilla, ammatillisen keskusjärjestön LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin arvostelee. Selvityksen tulkinnan mukaan tilapäisesti Ruotsissa toimivan ulkomaisen yrityksen ei tarvitse soveltaa alansa ruotsalaista työehtosopimusta, jos yritys väittää soveltavansa henkilöstöönsä vastaavia määräyksiä.

Lundby-Wedin pitää käsittämättömänä sitä, että selvitys jättää vilpillisille yrityksille mahdollisuuden polkea palkkoja näyttämällä väärennettyjä sopimuksia.

- Moni ulkomainen työntekijä jäisi tällöin Ruotsissa turvattomaan asemaan.

LO:n puheenjohtaja pitää välttämättömänä, että Ruotsin hallitus ei hyväksy tällaista porsaanreikää, kun hallitus tekee johtopäätöksiä Laval-kiistan esiin nostamissa asioissa.

Ruotsin hallituksen teetättämä selvitys käsittelee sitä, miten EY-tuomioistuimen ratkaisu koskien latvialaisen rakennusyhtiön Lavalin ja Ruotsin Rakennustyöläisten liiton välistä kiistaa on otettava huomioon.

Selvityksen mukaan EY-tuomioistuimen päätös Laval-kiistassa ei kumoa Ruotsin kollektiivisiin työehtosopimuksiin perustuvaa työmarkkinamallia, vaikka selvityksessä esitetäänkin sen soveltamiselle uusia rajoituksia. Ammattiliitolla ei olisi oikeutta vaatia tilapäisesti Ruotsissa toimivalta yritykseltä alan työehtosopimuksen palkkataulukoiden noudattamista, vaan ainoastaan sopimuksen vähimmäispalkkamääräysten kunnioittamista.

Ammattiliitto ei voisi painostaa tilapäisesti Ruotsissa toimivaa ulkomaista yritystä myöskään noudattamaan alan ruotsalaiseen työehtosopimukseen sisältyvää yötyökieltoa, LO kummeksuu.

LO:n mielestä Laval-kiistan esiin nostamaa ongelmaa ei ole mahdollista kokonaan ratkaista Ruotsissa, vaan EU:n lähetettyjä työntekijöitä koskevaa direktiiviä on muutettava. Ellei näin tehdä, EY-tuomioistuimen päätös korostaa palvelujen vapaan liikkuvuuden periaatetta työntekijöiden sosiaalisten oikeuksien kustannuksella.