Ikääntyvä jatkaisi työssään – työnantajan tuki vähäistä

Entistä useampi palkansaaja on valmis jatkamaan työssä täytettyään 63 vuotta. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n asiantuntijalääkärin Kari Haringin mukaan asenteissa on tapahtunut merkittävä muutos.
04.07.2013 10:57
SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring

Vielä seitsemän vuotta sitten hieman yli 40 prosenttia ikääntyvistä työssä olevista oli haluttomia pysymään työelämässä eläkeiän alarajan täytyttyä. Viime vuonna tätä mieltä vastaajista oli enää 26 prosenttia. Luvut ilmenevät Työterveyslaitoksen toukokuussa julkistamasta tutkimuksesta.

– Osaltaan muutokseen voi olla syynä eläkeikäkeskustelu, mutta varmasti myös muilla tekijöillä on ollut vaikutusta, Haring pohtii.

Haringin mukaan asennemuutos voi osaltaan selittää myös sitä, että eläkkeelle siirrytään entistä vanhempana. Eläketurvakeskuksen viime viikolla julkaiseman tiedon mukaan työeläkkeelle siirryttiin vuonna 2012 keskimäärin 60,9-vuotiaana. Nousua edellisvuodesta oli 0,4 vuotta.

Kolme neljäsosaa Työterveyslaitoksen Työ ja terveys Suomessa 2012 -tutkimuksen vastanneista työssä käyvistä arvioi terveytensä puolesta voivansa todennäköisesti työskennellä nykyisessä ammatissaan vanhuuseläkeikään saakka.

SAK:n Haring painottaa, että Suomessa terveys ja työkyky eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti.

– Erityisesti työn fyysinen kuormittavuus näkyy koetussa terveydentilassa ja myös työkyvyttömyyden määrässä. Työntekijäammateista joudutaan työkyvyttömyyseläkkeelle tuki- ja liikuntaelinsairauksien takia jopa kolme kertaa useammin kuin asiantuntija-ammateista.

– Tämä pitäisi ottaa huomioon niin eläkekeskustelussa kuin työpaikoilla. Jos työkykyä alentavat ikä tai sairaus, työnantajan toimenpiteet jaksamisen tueksi vaikuttavat merkittävästi siihen, jatkaako henkilö työelämässä 63-vuotiaaksi ja mahdollisesti sen jälkeen, Haring muistuttaa.

Haring pohtii myös, onko työnantajilla kuitenkaan halua tukea ikääntyneitä työntekijöitä. SAK kysyi tätä luottamushenkilöpaneelissaan puolitoista vuotta sitten. Sen mukaan vain 38 prosenttia SAK:laisten luottamushenkilöiden työpaikoista pyrki edes jossain määrin edistämään ikääntyvien työntekijöiden työssä pysymistä.

Suurinta haluttomuus ikääntyneiden tukemiseen oli tuolloin kuljetusalalla. Siellä vain 21 prosenttia työpaikoista tuki iäkkäämpiä työntekijöitään edes jonkin verran. SAK:n kyselyyn vastasi lähes 790 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua.

SAK:n asiantuntijalääkäri Kari Haring, puh. 040 718 2624