Saksan teknologiateollisuuden sopimus korottaa reaaliansioita

14.11.2008 09:09
IG Metallin sopimuskierroksen kampanja-aineistoa

Saksan metalli- ja elektroniikkateollisuuden uusi työehtosopimus nostaa työntekijöiden ja toimihenkilöiden tuloja hieman inflaatiota nopeammin. Osavaltioittain käytävissä neuvotteluissa päänavaajana toimivat alan osapuolet Baden-Württembergin osavaltiossa. Saksalaisen neuvottelujärjestelmän mukaan siellä saavutettua sopimuslinjaa sovelletaan myös muissa osavaltioissa.

Palkkoja nostetaan 2,1 prosenttia sekä helmikuussa että toukokuussa 2009. Marraskuusta 2008 tammikuuhun 2009 työntekijöille maksetaan yksi 510 euron kertaerä ja touko-joulukuussa 2009 kuukausittain 0,4 prosentin kertaerä. Työnantajien mukaan tammi-huhtikuussa 2010 toteutetaan osa-aikaeläkkeitä koskevat järjestelyt, jotka maksavat yrityksille 1,6 prosenttia palkkasummasta.

Sopimus sisältää merkittävän yrityskohtaisen joustomahdollisuuden. Vaikeuksissa olevissa yrityksissä paikalliset osapuolet voivat sopia toisen korotuksen lykkäämisestä jopa seitsemällä kuukaudella ja touko-joulukuun 2009 kertaerien maksamatta jättämisestä. Tällainen joustavuus on ollut Saksan teknologiateollisuudessa leimallista jo vuosikausia.

Baden-Württembergin sopimus on voimassa huhtikuuhun 2010 asti ja sen piirissä on 815 000 työntekijää. Sen jälkeen, kun sopimukset on allekirjoitettu kaikissa osavaltioissa, uusien sopimusten piirissä on 3,6 miljoonaa työntekijää.

Ammattiliitto IG Metall tavoitteli alun perin yksivuotista sopimusta ja palkkoihin 8 prosentin korotusta. Työnantajat tarjosivat alkuun palkkaratkaisua, joka olisi alentanut reaaliansioita.

Sopimuksettoman tilan alettua marraskuun alussa liitto organisoi mittavia työnseisauksia ympäri maata. Saksan talouden nopea ajautuminen kohti taantumaa ja lähivuosien näkymien synkkeneminen painostivat neuvottelijoita kiirehtimään epävarmuutta lieventävän kompromissin löytämistä.

- Saavutimme kunnollisen tuloksen historiallisen vaikeassa tilanteessa, IG Metallin Berthold Huber luonnehtii uutta työehtoratkaisua. Baden-Württembergissä yhteisymmärrys syntyi keskiviikkona 22 tuntia kestäneen loppurutistuksen tuloksena.

Saksan teknologiateollisuuden työntekijät ja toimihenkilöt ansaitsevat keskimäärin 3 400 euroa kuukaudessa.

Uutinen on julkaistu alun perin Metalliliiton verkkosivustossa 14.11.2008.