Järjestäytyneet työntekijät äänestivät Obamaa

07.11.2008 09:26
Barack Obama. Copyright: Obama for America, www.barackobama.com

Ay-liike kuului Yhdysvaltain tiistaina pidettyjen presidentinvaalien ratkaiseviin tekijöihin. Ammatillisen keskusjärjestön AFL-CIO:n teettämän suppeahkon ovensuukyselyn mukaan Barack Obama sai ay-liikkeen jäseniltä ja heidän perheenjäseniltään lähes 9 miljoonaa ääntä enemmän kuin hänen kilpailijansa John McCain.

Tästä on laskettavissa, että ay-liikkeeseen kuulumattomien ja heidän perheenjäsentensä niukka enemmistö on äänestänyt McCainia, koska kaikkien äänestäneiden keskuudessa Obaman äänisaalis oli vajaat 8 miljoonaa suurempi kuin McCainin.

Valtakunnallisten ovensuukyselyiden mukaan Obama tosin sai enemmistön myös järjestäytymättömien äänestäjien keskuudessa.

Ovensuukyselyt osoittavat, että Obama veti selvästi McCainia suuremman äänisaaliin myös ay-liikkeeseen liittyneiden valkoisten miesten keskuudessa, vaikka kaikista valkoisista miesäänestäjistä valtaosa kannatti McCainia. Naiset ja nuoret suosivat Obamaa riippumatta heidän suhteestaan ay-liikkeeseen.

Ay-järjestöt keskittivät vaalityönsä osavaltioihin, joissa mielipidetiedustelut ennustivat tasaväkistä kamppailua. Samoin tekivät aiempien vaalien tapaan muutkin valtakunnalliset vaaliorganisaatiot, koska kussakin osavaltiossa äänestäjien enemmistön puolelleen saanut ehdokas voittaa osavaltion kaikki valitsijamiehet. Näin esimerkiksi Ohion kaikki 20 valitsijamiestä on Obaman kannattajia, vaikka Obama löi kilpailijansa Ohiossa vain niukasti.

AFL-CIO raportoi, että järjestön 250 000 vaaliaktiivia vieraili viimeisinä kampanjapäivinä 3,9 miljoonan järjestäytyneen työntekijän kodeissa ja soitti heille 5,6 miljoonaa puhelua. Puheenjohtaja John Sweeneyn mukaan liittojen vaalikampanjat tavoittivat 24 osavaltiossa yli 13 miljoonaa äänioikeutettua.

Yhdysvaltojen ay-liikkeellä on pitkä perinne demokraattisen puolueen ehdokkaiden tukemisessa. Edellisissä presidentinvaaleissa demokraattien presidenttiehdokkaan John Kerryn osuus järjestäytyneiden työntekijöiden ja heidän perheenjäsentensä äänistä jäi hieman pienemmäksi kuin Barack Obaman 4. marraskuuta 2008.

Ay-liike odottaa Barack Obaman hallinnolta työväestölle selvästi myönteisempää politiikkaa kuin väistyvältä George Bushin republikaaniselta hallinnolta.