Maailman ay-liike esittää G20:lle elvytystä ja rahoitusjärjestelmän sääntelyä

14.11.2008 09:08
The Group of Twenty (G-20)

Eri maiden hallitusten on alennettava koordinoidusti korkotasoa ja tehtävä sijoituksia perusrakenteisiin, koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Se tukisi taloudellista kasvua ja vahvistaisi julkista sektoria. Lisäksi vero- ja maksuratkaisuilla on ylläpidettävä matala- ja keskituloisten ostovoimaa. Myös investoinnit ympäristön tilaa suojeleviin tuotteisiin ja palveluihin ovat tarpeen erityisesti ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Näin esittävät ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC, kansainväliset ay-federaatiot sekä OECD:n neuvoa-antava ay-komitea TUAC yhteisessä ohjelmajulistuksessaan, joka on suunnattu lauantaina Washingtonissa kokoontuvalle maailman johtavien maiden G20-ryhmälle. Ay-järjestöjen valtuuskunta tulee keskustelemaan Washingtonissa ehdotuksistaan G20-ryhmän maiden sekä Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n edustajien kanssa.

Ohjelmajulistuksen toisessa osassa hahmotellaan maailman rahoitusjärjestelmän uudistamista. Rahoituslaitosten sääntelyä on lisättävä, veroparatiisit on suljettava ja kansainvälisiä valuutansiirtoja on alettava verottamaan, ay-järjestöt ehdottavat.

Ne patistelevat rikkaita maita pitämään kiinni sitoumuksistaan auttaa köyhiä maita köyhyyden ja aliravitsemuksen vähentämisessä sekä toiminnassa muiden keskeisten tavoitteiden puolesta. Elintarvikkeiden maailmanmarkkinahintoja on hallittava niin, että köyhilläkin on varaa tarvitsemaansa ruokaan.

Maailmantalouden sääntely vaatii rakenteellista uudistamista, ay-järjestöt sanovat. Eri kehitystasoilla oleville kehitysmaille on turvattava nykyistä laajemmat mahdollisuudet vaikuttaa rahoitusmarkkinoita ja valuuttavirtoja ohjaaviin ratkaisuihin.

Säällisen työllisyyden turvaamisen on oltava uuden tarkastelutavan lähtökohtana. Vuoropuhelulla yhteiskunnan eri toimijoiden kesken on edettävä kohti työtätekevien perusoikeuksien ja sosiaaliturvan toteutumista.

- Nyt on aika toimia yhdessä ja palata markkinoiden sääntelyyn niin, että markkinat saadaan palvelemaan ihmisiä, ITUC:n pääsihteeri Guy Ryder toteaa Washingtonin tapaamisten aattona.

Kansainvälisen ay-liikkeen Washingtonin julistus löytyy englanniksi oikeanpuoleisen palstan linkin kautta.