Lipton vakinaistaa Pakistanissa 200 teetyöläistä pitkän kamppailun lopputuloksena

27.10.2009 13:16
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Liptonin teenjalostamo Khanewalissa Pakistanissa vakinaistaa 200 työläistä. Ennen vakinaistamisratkaisua tehtaalla työskenteli vakinaisessa työsuhteessa ainoastaan 22 työläistä. Nyt vakinaistettavista moni on palvellut tuotantolaitosta vuosikausia "tarvittaessa töihin tulevan" epävarmassa ja taloudellisesti epäedullisessa asemassa.

Vakinaistamissopimuksen mukaan etusija vakinaisiin työsuhteisiin annetaan pitkään tehtaalla työskennelleille sekä vakinaistamiskamppailua paikallisesti johtaneen toimikunnan jäsenille.

Sopimuksen neuvottelivat elintarviketyöläisten kansainvälinen ay-federaatio IUF ja monikansallinen jättiyhtiö Unilever, jonka brandeihin Lipton kuuluu. Neuvotteluissa sovellettiin OECD:n monikansallisten yhtiöiden ohjeistusta. OECD on vauraiden teollisuusmaiden yhteistyö- ja kehitysjärjestö.

Sopimuksessa Unilever sitoutuu korvaamaan työläisille rästipalkat, jotka johtuvat Liptonille työvoimaa välittäneiden yritysten laiminlyönneistä. Lisäksi sopimus velvoittaa Unileverin maksamaan Liptonin työläisiä koskevat, työvälitysyrityksiltä maksamatta jääneet sosiaaliturvamaksut.

Vakinaistamista edelsi työläisten pitkä kamppailu, joka sai kasvavaa kansainvälistä tukea. Khanewalissa teetyöläisten kamppailua johtanut Siddiq Aassi kertoo IUF:n tiedotteessa, että työsuhteiden vakinaistaminen on ollut työläisten pitkäaikainen haave. Itse hän työskenteli tehtaalla "tarvittaessa töihin tulevana" yli 20 vuotta.

IUF:n pääsihteeri Ron Oswald pitää rohkaisevana Unileverin edustajien rakentavaa asennetta neuvotteluprosessin aikana. Hän toivoo, että samantapaisesti voitaisiin ratkoa kiistoja kaikkialla maailmassa.