Pienituloiset naiset pois palkkakuopasta

SAK kohentaisi tasa-arvoa nostamalla pienimpiä palkkoja.
08.06.2013 10:30
SAK
Eija Hietanen

Strategia- ja hallintojohtaja Eija Hietanen SAK:sta muistuttaa, että naiset ansaitsevat Suomessa yhä 17–18 prosenttia miehiä vähemmän. Matalapalkkaisten joukossa on noin 160 000 naista. Samaan aikaan 1 800 euroa tai vähemmän kuukaudessa tienaavia miehiä on noin 60 000.

– Naisten heikot tulot johtuvat tuntipalkkojen pienuudesta ja siitä, että heistä monet eivät saa tehdä työtä haluamaansa tuntimäärää. Sukupuolten välinen tasa-arvo saavutettaisiinkin parhaiten pienimpiä palkkoja nostamalla, Hietanen painottaa.

– Jokainen voi miettiä, kuinka hyvin alle 1 800 euron bruttotuloilla tulee toimeen suurissa kaupungeissa etenkin, jos on perhettä.

Matalapalkkaongelman ratkaisu vaatii SAK:n mielestä kohennusta työehtosopimuksiin ja nykyistä tiukempaa lainsäädäntöä.

Hietanen arvioi, että keskustelu tasa-arvosta on viime vuosina painottunut liiaksi yhteiskunnan ylimmille portaille.

– On tuijotettu naisministerien lukumäärää ja naisten osuutta pörssiyhtiöiden hallituksissa. Näillä kysymyksillä on ehdottomasti arvonsa, katveeseen on kuitenkin jäänyt arkista työtä tekevien naisten suuri joukko. Heidän asemaansa työelämässä parantavat vain tasasuuruiset, euromääräiset palkankorotukset, Hietanen huomauttaa.

SAK:n tavoitteena on, että vuonna 2016 kokopäivätyötä tekevien työehtosopimuksen mukainen alin palkka olisi vähintään 1 800 euroa kuukaudessa. Tavoitteen saavuttamiseksi alimpia palkkoja tulisi korottaa vuosittain 75–100 euroa.

SAK järjesti tasa-arvoviikonlopun Järvenpäässä 8.–9. kesäkuuta. Aiheeseen pureudutaan myös hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen Samapalkkafoorumissa 2013, joka pidetään 12. kesäkuuta Helsingissä.

Lisätietoja:
SAK:n strategia- ja hallintojohtaja Eija Hietanen, puh. 040 546 8867