Norjassa työväenpuolueelle ja LO:lle yhteinen työelämäohjelma

18.08.2009 11:52
Norjan työväenpuolueen johtaja, pääministeri Jens Stoltenberg. Kuva: SMK - regjeringen.no

Norjassa työväenpuolue ja ammatillinen keskusjärjestö LO ovat julkistaneet 14. syyskuuta pidettävien eduskuntavaalien edellä yhteisen, seitsenkohtaisen työelämäohjelman. Ohjelman julkistamistilaisuudessa LO:n puheenjohtaja Roar Flåthen totesi, että ykköstavoitteena on kaikkien työllisyyden turvaaminen.

- Viime vuosina työntekijöiden oikeudet ovat lisääntyneet ja työ sosiaalista polkumyyntiä vastaan on tehostunut. Nyt pyrimme tästä eteenpäin, työväenpuolueen johtaja, pääministeri Jens Stoltenberg sanoi.

Ohjelman alussa ehdotetaan hallituksen ja työmarkkinaosapuolten yhteisiä toimenpideohjelmia työsuojelua laiminlyöville toimialoille.

Seuraavissa kohdissa luvataan tehostaa kamppailua sosiaalista polkumyyntiä vastaan ja jouduttaa naisten ja matalapalkkaisten palkkakehitystä. Järjestöt kannattavat myös toimia, jolla helpotetaan kokopäivätyötä haluavia osa-aikaisia työntekijöitä saamaan kokopäivätyötä.

Ohjelman muissa kohdissa käsitellään työntekijöiden myötämääräämisoikeuden sekä uudelleen- ja täydennyskoulutuksen lisäämistä ja sairauspoissaolojen vähentämistä.