Reaaliansiot laskevat jyrkästi Islannissa

24.11.2008 12:17
Gylfi Arnbjörnsson. Kuva: ASI

- Suurin ongelma nyt on epävarmuus, sanoo Islannin suurimman ammatillisen keskusjärjestön ASIn uusi puheenjohtaja Gylfi Arnbjörnsson norjalaisessa ay-julkaisussa LO Aktueltissa.

- Emme tiedä, miten kriisi kehittyy, ASIn pääekonomistina aiemmin työskennellyt Arnbjörnsson toteaa.

Hän arvelee, että reaaliansiot laskevat tänä vuonna 7,5 prosenttia ja yhtä paljon ensi vuonna. Nykyiset kolmivuotiset työehtosopimukset ovat voimassa vuoteen 2010 asti. Lokakuussa rekisteröitiin 16 prosentin inflaatio. Inflaatioprosentti on noussut kuukaudesta toiseen koko kuluvan vuoden ajan. Vuoden alussa inflaatio eteni 6 prosentin vuosivauhdilla.

Työehtosopimuksissa on inflaatioehto, joka laukeaa hintojen noustessa yli 4 prosenttia, mutta tilaa palkankorotusneuvotteluille tuskin löytyy talouden ajauduttua rajuun kriisiin.

Islantilaisten työttömyyden lisääntymistä saattaa hillitä se, että maassa on paljon ulkomaisia työntekijöitä ja että he voivat menettää työpaikkansa ennen islantilaisia. Lisäksi moni työnantaja on tarjonnut irtisanomisten vaihtoehtona siirtymistä osa-aikaisiin työsuhteisiin.

Arnbjörnssonin mukaan Islannin talouden romahdus on seurausta pitkään noudatetusta talouspolitiikasta. Päättäjät suosivat talouden nopeata laajentamista tehden Islannista houkuttelevan investointikohteen. Korkeat korot lisäsivät inflaatiopainetta.

Arnbjörnsson ei hyväksy selitystä, jossa pankkisektorin hurja kasvu esitetään romahduksen tärkeimmäksi syyksi. Hän huomauttaa, että suhteutettuna kansantalouden kokoon pankkilaitos ei ole ollut Islannissa sen suurempi kuin Britanniassa.

- Emme voineet sanoa pankeille, että älkää kasvako, ASIn puheenjohtaja sanoo.

Järjestön äskettäisessä vuosikokouksessa osanottajien suuri enemmistö kannatti Islannin liittymistä Euroopan Unioniin ja euroalueeseen.

- Yksikään pieni maa ei voi selvitä omalla valuutalla, Arnbjörnsson sanoo. Tuoreessa mielipidemittauksessa 80 prosenttia islantilaisista kannattaa maan EU-jäsenyyttä.

Ay-liikkeellä on Islannissa vankka suosio. Järjestäytymisaste on noin 85 prosenttia. Islannin 300 000 asukkaasta 100 000 kuuluu ASIn liittoihin ja 18 000 julkisen sektorin ay-järjestöön BSRB:hen.