FNV kouluttaa etnisten vähemmistöjen naisia ay-johtajiksi

01.12.2008 11:19
SAK
FNV:n puheenjohtaja Agnes Jongerius

Hollannissa ay-järjestöt alkavat kouluttaa etnisiin vähemmistöihin kuuluvia naisia ay-liikkeen johtotehtäviin. Helmikuussa 2009 alkavaan kymmenen kuukauden koulutusohjelmaan valitaan 25 naista. Kullekin osanottajalle järjestetään ohjelman ajaksi työtä johonkin mukana olevista liitoista.

Aloitteen koulutuksen järjestämiseksi teki ammatillisen keskusjärjestön FNV:n Naisten liitto. Aloitteeseen on yhtynyt useita muita liittoja, keskusjärjestö FNV, monikulttuurisen kehityksen instituutti FORUM sekä koulutuslaitos ROI.

- On todella korkea aika saada FNV:n ylempiin johtotehtäviin etnisiin vähemmistöihin kuuluvia naisia, FNV:n puheenjohtaja Agnes Jongerius sanoo.

- Siksi olen tyytyväinen FNV:n Naisten liiton alulle panemaan etnisten vähemmistöjen lahjakkaiden naisten johtajakoulutusohjelmaan.

Jongerius muistuttaa naisten asemassa tapahtuneesta parannuksesta sinä aikana, jonka hän on ollut mukana ay-liikkeessä.

- Minut palkattiin FNV:n Kuljetustyöläisten liittoon, koska oli tullut selväksi, että jotain oli tehtävä miesvaltaiselle kulttuurille ja että uusia ajatuksia tarvitaan.

- Minulle ei ole minkäänlainen ongelma se, että olen naisten syrjinnän vähentämiseksi tehtyjen linjausten tuote, Jongerius sanoo. Hän on ensimmäinen nainen, joka toimii Hollannin suurimman ammatillisen keskusjärjestön FNV:n puheenjohtajana. Hollannissa naisten edustus suurimpien ammattiliittojen hallituksissa on nykyään tavallista.