Hallituksen työllisyyslinjaukset lupaavia

SAK on tyytyväinen hallituksen valmiuteen helpottaa nuorten työelämään pääsyä. Hallitus lupasi puoliväli-istunnossaan muun muassa laajentaa oppisopimuskoulutusta ja selvittää mahdollisuudet luoda entistä joustavampi koulutusta ja työtä yhdistävä malli.
28.02.2013 16:44
Valtioneuvoston linna

Työmarkkinakeskusjärjestöt ehdottivat jo viime syksynä hallitukselle, että nuorten oppisopimuskoulutukseen pääsyä helpotetaan koko maassa tuetulla oppisopimuksella. Lisäksi järjestöt ehdottivat, että mahdollistetaan ammatillisen peruskoulutuksen ja oppisopimuksen yhdistäminen ns. 2+1-mallilla, jossa kaksi ensimmäistä vuotta opiskellaan perinteiseen tapaan oppilaitoksessa ja viimeinen vuosi työpaikalla.

– Nämä ehdotukset vastaavat hyvin hallituksen puoliväli-istunnon linjauksia. Toivommekin, että järjestöjen ehdotuksia viedään eteenpäin mahdollisimman pian, SAK:n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen sanoo.

Siekkinen on helpottunut siitä, ettei hallitus lähtenyt heikentämään nuorten työehtoja ja palkkoja, kuten joiltakin tahoilta ehdittiin esittää.

SAK on myös tyytyväinen hallituksen esityksiin päivähoitomaksujen porrastamisesta ja joustavan hoitorahan käyttöönotosta. Paljon odotuksia kohdistuu hallituksen linjaamaan asuntopoliittiseen toimenpidekokonaisuuteen, jonka pitäisi lisätä asuntotarjontaa kasvukeskuksissa.

Puoliväli-istunnon linjaus ei sisältänyt talouspoliittisesti yllätyksiä. SAK pitää perusteltuna nykyisessä suhdannetilanteessa, että vientiteollisuuden kustannus- ja sääntelytaakkaa ei loppuvaalikauden aikana lisätä uusin poliittisin päätöksin. Rikkidirektiivin kompensoimiseksi tulee esittää toimivat ratkaisut.

Kehittämisjohtaja Saana Siekkinen, SAK, puh. 040 834 5030