Maailman ay-naiset koolla Brysselissä

21.10.2009 09:46
ITUCin naiskonferenssin osallistujia. Kuva: ITUC

Tasa-arvoon tarvitaan perusoikeuksien toteutumista, koulutusta ja sosiaaliturvaa

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUCin historian ensimmäinen naiskonferenssi on parhaillaan koolla Brysselissä. Tapahtumaan osallistuu yhteensä 450 naista yli sadasta maasta ja kaikista maanosista.

Konferenssin teemana on naiset ja kunnon työ. Tarkoituksena on tarkastella globaalin talouskriisin vaikutuksia ja löytää keinoja parantaa naisten asemaa työmarkkinoilla, kaventaa sukupuolten välisiä palkkaeroja sekä edistää tasa-arvoa ay-liikkeessä ja muualla yhteiskunnassa.

ITUCin pääsihteeri Guy Ryder myönsi avajaispäivänä pitämässään puheenvuorossa, että epätasa-arvo työelämässä istuu tiukassa, vaikka paljon työtä on jo tehty.

- Meidän tulee yhdessä löytää keinot, joilla epätasa-arvo voidaan kitkeä, Ryder sanoi.

Keinoja naisten aseman parantamiseen on etsitty työryhmissä. Toistuvasti esiin ovat nousseet esimerkiksi tarve maailman työjärjestön ILOn sopimusten ratifioimiseen, täytäntöönpanoon ja valvomiseen sekä vaatimus naisten roolin vahvistamisesta ay-liikkeessä ja yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Koulutuksen nähdään olevan avainasemassa sukupuolten välisen tasa-arvon toteuttamisessa. Sosiaaliturva on välttämätön tasa-arvon edellytys.

Lukuisissa puheenvuoroissa on lisäksi nostettu esiin kansalaisjärjestöjen kanssa verkostoituminen, minkä avulla voitaisiin hyödyntää eri tahojen ruohonjuuritason asiantuntemusta. Myös puolueiden kanssa tehtävällä yhteistyöllä voidaan vaikuttaa tasa-arvon toteutumiseen esimerkiksi sosiaaliturvassa ja lainsäädännössä, keskusteluissa todettiin.

Naiskonferenssi päättyy keskiviikkona. Sen johtopäätöksiä käsitellään ensi kesänä Vancouverissa kokoontuvassa ITUCin kongressissa, joka on järjestön ylin päätöksentekoelin. Tätä kautta naiskonferenssi voi vaikuttaa maailman ay-liikkeen yleisiinkin painotuksiin.