Suomen on tunnustettava Palestiina

SAK vaatii, että Suomi tunnustaa viivytyksettä Palestiinan valtion. Tunnustamisella tuetaan kahden valtion malliin perustuvan rauhan rakentamista Lähi-idässä.
03.09. 13:09
SAK

SAK muistuttaa myös aiemmasta ulostulostaan. Siinä SAK vaatii kaikkien osapuolten siviileihin kohdistaman väkivallan lopettamista ja välitöntä tulitaukoa Gazaan. Kansainvälisen oikeuden rikkojat on saatava vastuuseen.

Suomenkin kannattaman kahden valtion mallin toteuttamisen mahdollisuudet heikkenevät entisestään, koska sota jatkuu Gazassa ja Israelin laittomat siirtokunnat laajentuvat Länsirannalla. Suomi voi osaltaan vahvistaa toivoa rauhasta tunnustamalla Palestiinan valtion muun muassa Ruotsin, Norjan ja Islannin tavoin.

Suomelta ja EU:lta edellyttää kiireellistä huomiota myös Israelin siirtokuntalaisten kiihtynyt väkivalta ja palestiinalaisasutuksen tuhoaminen Länsirannalla. Suomen on syytä tukea laittomien siirtokuntien kanssa käytävän kaupan lopettamista sekä sanktioita väkivallan ja tuhoamisen mahdollistaneille Israelin viranomaisille.

SAK pitää tärkeänä myös Kansainvälisen työjärjestön ILO:n raportissa korostettua huolta palestiinalaisten työpaikoista. Palestiinalaiset ovat menettäneet satojatuhansia työpaikkoja Gazassa, Länsirannalla ja Israelissa. Tässä tilanteessa riittävä, esteettä perille pääsevä humanitaarinen apu on elintärkeää niin Gazassa kuin Länsirannalla.

Palestiinan jälleenrakennuksessa on oleellista luoda ihmisarvoisia työpaikkoja. ILO korostaa myös, että palestiinalaisten täyden ihmisarvon kunnioitus edellyttää YK:n päätösten mukaista etenemistä kohti itsenäistä ja elinkelpoista Palestiinan valtiota.

Tutustu ILO:n englanninkieliseen raporttiin.