Yritykset ulkoistavat vastuutaan työntekijöilleen ja yhteiskunnalle

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä on erittäin huolestuttavaa, että yritykset joustavuuden nimissä ulkoistavat yhä enemmän omaa yrittäjävastuutaan työntekijöilleen.
01.05.2013 11:00
Lauri Lyly

– Yrittäjäriskin siirtäminen työntekijöiden harteille näkyy muun muassa lisääntyvinä työaika- ja palkkajoustoina, nollasopimuksina sekä osa-aika- ja vuokratyön teettämisenä. Raadollisimmillaan tilanne on se, että heti kun yrityksen talous tai toiminta sakkaa, työntekijöitä irtisanotaan tai toiminnot ulkoistetaan, Lyly arvosteli työnantajien toimia vappupuheessaan Kotkassa ja Loviisassa.

Yksittäisen työntekijän arjesta katsottuna nykyinen maailmanmeno näyttäytyy hänen mukaansa hyvin epävarmana. Palkansaajalla on epävarmuus nykyisestä työpaikastaan, uuden työpaikan löytämisestä, palkkansa riittävyydestä, työttömyys- ja eläketurvastaan sekä osaamisestaan ja jaksamisestaan. Epävarmuus vielä korostuu niillä työntekijöillä, joiden osaaminen ei ole paras mahdollinen.

Lylyn mielestä Suomessa – ja muuallakin Euroopassa – on syytä todella pysähtyä sen kysymyksen ääreen, ollaanko työelämää viemässä yhä enemmän siihen suuntaan, että työntekijä tarvitsee palkkansa lisäksi yhteiskunnan tukea tulleekseen toimeen, elääkseen.

– Meillekin on tarjottu muun muassa Saksan matalapalkkamallia ja milloin mitäkin vastaavaa. Mutta me haluamme Suomeen Euroopan parhaan työelämän, jonka yksi peruspilari on se, että omalla palkallaan tulee toimeen. Työnantajien ei saa antaa ulkoistaa vastuutaan työntekijöidensä toimeentulosta yhteiskunnalle, Lyly totesi.

– Ongelmat maksatetaan Kreikassa, Portugalissa, Espanjassa, Irlannissa ja niin edelleen aina viime kädessä työntekijöillä heikentyneenä sosiaali- ja eläketurvana sekä työttömyytenä. Taloutta suurempi huoleni onkin Euroopan sosiaalinen kriisi. Sen seurauksena jää pysyviä sukupolvien yli meneviä henkilötasoisia ja yhteiskunnallisia ongelmia, Lyly sanoi.

Lauri Lylyn koko puhe