Ruotsi kohtelee ulkomaisia marjanpoimijoita huonosti

27.08.2009 16:45
Lakkoja kämmenellä. Kuva: Christoph Müller. Lisenssi: Creative Commons Nimeä-Tarttuva 2.0 Saksa - http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/de/deed.fi

Ruotsiin tuleville ulkomaisille työntekijöille on virallisten määräysten mukaan turvattava vähintään 13 000 kruunun (kruunu on noin 0,1 euroa) tulot kuukaudessa. Vuonna 2007 tehty muutos jätti kuitenkin ulkomaiset marjanpoimijat tämän minimisäännön ulkopuolelle.

Ulkomaisten marjanpoimijoiden oikeudet ovat muiden alojen ulkomaista työvoimaa heikommat myös kahdella muulla tavalla. Heihin ei sovelleta sääntöä, jonka mukaan heillä on oltava samanlaiset työehdot kuin samoja töitä tekevillä muilla työntekijöillä. Lisäksi ulkomaiset marjanpoimijat ovat poikkeuksellisessa asemassa sikäli, ettei ay-järjestöiltä pyydetä heidän työehtojaan koskevaa lausuntoa.

Tänä kesänä ulkomaisten marjanpoimijoiden heikko asema on tullut Ruotsissa esiin kärkevässä muodossa metsämarjojen vähäisyyden vuoksi.

Ruotsin ay-liike vaatii nyt maansa hallitusta toimenpiteisiin ulkomaisten marjanpoimijoiden aseman parantamiseksi. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n sopimussihteeri Per Bardh esittää työministeri Sven Littorinille, että ulkomaisille marjanpoimijoille on taattava samat oikeudet kuin muillekin ulkomaisille työntekijöille.

Bardh korostaa, että marjanpoiminta ei ole enää harrastus ja lisätulojen hankintaa, vaan siitä on tullut teollisuustyöhön rinnastettavaa toimintaa.

- Marjanpoiminnan uusi teollinen rakenne ja laajuus oikeuttavat puhumaan uudesta elinkeinosta, Bardh perustelee.