Maailman ay-liike vaatii G20-maiden kokoukselta elvytyksen jatkamista

25.09.2009 09:40
SAK
Fort Pittin silta Pittsburghissa. Kuva: VisitPittsburgh

Torstaina ja perjantaina Pittsburghissa Yhdysvalloissa koolla olevat maailman suurimpien talousmahtien johtajat tapaavat myös kansainvälisen ay-liikkeen johdon edustajia. Puolen sadan ay-johtajan ryhmä korostaa tapaamisissa tarvetta jatkaa elvytystä, kunnes taloudellinen kehitys on uudestaan kantavalla uralla. Ay-liikkeen johtavat järjestöt ITUC, TUAC ja kansainväliset ay-federaatiot julkaisivat analyysinsä ja johtopäätöksensä kokouksen edellä Pittsburghin julistuksessa.

Ay-liikkeen mielestä G20-maiden Pittsburghin kokouksen on elvytettävä ennen muuta tavalla, joka suojaa ja luo uusia työpaikkoja. He vetoavat Kansainvälisen työjärjestön ILOn arvioon, jonka mukaan vielä vuoden loppukuukausina 59 miljoonaa ihmistä menettää työpaikkansa. Yli 200 miljoonaa työväestöön kuuluvaa voi ajautua äärimmäiseen köyhyyteen ja työtätekevien köyhien määrä saattaa nousta 1,4 miljardiin. Työttömyyden paheneminen hidastaa talouden kääntymistä nousuun, ay-liike varoittaa.

Pittsburghin julistuksen mukaan nykyisen kriisin ratkaiseminen vaatii vaurauden uudelleenjakoa vähäosaisten hyväksi. "Se on myös ainoa keino palauttaa työtätekevien ihmisten luottamus talous- ja finanssijärjestelmään", julistuksessa todetaan.

Siinä toistetaan kansainvälisen ay-liikkeen tuki aloitteille säätää lyhytaikaisille sijoituksille vero. Se vähentäisi spekulatiivisten sijoitusten vaikutusta maailmantalouteen ja lisäisi sen vakautta.

Julistuksessa vaaditaan talouskehitykselle uutta mallia. "Tämän mallin täytyy palauttaa maailmantalouteen julkisen sääntelyn ja markkinavoimien tasapaino." Tasapaino on luotava myös finanssimaailman ja reaalitalouden välille sekä työn ja pääoman välille.

"Ennen kaikkea uuden mallin on lopetettava politiikka, joka on viime vuosikymmeninä aiheuttanut kansojen välille ja sisälle jyrkän epätasa-arvon ja joka on nykyisen maailmanlaajuisen kriisin perimmäinen syy."