SAK: Nollatyösopimusten ongelmat korjattava lakimuutoksilla

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK vaatii, että nollatyösopimusten epäkohdat on korjattava lakimuutoksilla. Nollatyösopimusten ongelmia selvittänyt kolmikantainen työryhmä julkaisi raporttinsa tänään tiistaina.
10.09.2013 14:29
SAK:n työehtoasiantuntija Katarina Murto.

Nollatyösopimuksessa työtuntien vähimmäismäärä on nolla. Työnantaja voikin siksi lopettaa töiden tarjoamisen koska tahansa ilman perusteltua syytä. SAK:n työehtoasiantuntija Katarina Murto pitää tällaisia sopimuksia kohtuuttomina, koska työnantaja voi kiertää niillä työntekijöitä suojaavaa työlainsäädäntöä.

– Lisäksi työsopimusta solmittaessa lähtökohtana tulee olla, että sovittu työaika vastaa mahdollisimman hyvin toteutuvaa todellista työaikaa. Jos työaika poikkeaa sovitusta, muutoksen olisi vakiinnuttava työsuhteen ehdoksi.

Murron mukaan nollatyösopimuksiin liittyy paljon epäselvyyksiä.

– Lakimuutokset ovat perusteltuja ja välttämättömiä tilanteen korjaamiseksi.

Vastikään solmitun työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaan kolmikantainen työryhmä selvittää kriteereitä, joilla tehty työaika vakiintuu työsopimukseen sitovaksi ehdoksi. Myös hallitus sopi rakennepoliittisessa ohjelmassaan jatkavansa selvitystyötä muun muassa nollatyösopimusten ongelmien korjaamiseksi.

SAK:n työehtoasiantuntija Katarina Murto, puh. 050 568 9188