ITUC: Siirtymä matalahiiliseen talouteen on tehtävä oikeudenmukaisesti

17.09.2009 16:40
ITUC:n ilmastonmuutossivuston kuvitusta

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC vaikuttaa aktiivisesti ilmastopolitiikkaan. Tavoitteena on siirtyminen matalahiiliseen talouteen, mikä toteutuessaan rajoittaa ilmastonmuutoksen ja sen haitat siedettäviksi. Järjestö korostaa, että siirtymäprosessin on kohdeltava oikeudenmukaisesti niin erilaisia väestöryhmiä kuin talouden eri kehitystasoilla olevia maitakin.

Vaurailla teollisuusmailla on ITUC:n mielestä keskeinen vastuu ilmakehää vaarallisesti lämmittävien kasvihuonekaasujen päästöjen rajoittamisesta. Se johtuu kahdesta seikasta. Suuri osa päästöistä on peräisin rikkaiden teollisuusmaiden voimaloista, liikenteestä ja muista päästölähteistä, ja rikkailla mailla on eniten matalahiiliseen talouteen siirtymisessä tarvittavia aineellisia ja henkisiä voimavaroja, Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC perustelee.

ITUC toteuttaa omaa ilmastopolitiikkaansa tiedottamalla, kouluttamalla ja vaikuttamalla päätöksentekoon. Järjestö on juuri avannut netissä ilmastopolitiikkaan keskittyvän englannin-, espanjan- ja ranskankielisen sivuston. Sen uutisosiossa raportoidaan ay-järjestöjen linjauksista ja toiminnasta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Viime viikkojen osiossa on julkaistu uutisia muun muassa Britanniasta, Nepalista, Afrikasta, Etelä-Koreasta ja Australiasta.

Sivustosta löytyy myös ay-liikkeen kansainvälisten keskusten vuoden 2008 lopulla julkaisema perusteellinen analyysi, jossa sovitellaan yhteen kansalaisten taloudellisia ja sosiaalisia tarpeita ja toisaalta ilmastonmuutoksen uhkasta johtuvia vaatimuksia. Synteesinä on "vihreät työpaikat" -strategia. ITUC pitää merkittävinä tutkimustuloksia, joiden mukaan siirtyminen matalahiilisen talouteen voidaan toteuttaa työllisyyttä lisäävällä tavalla. Investoinnit ilmastoa suojelevaan teknologiaan, tuotantoon, liikenteeseen ja asumiseen voivat luoda miljoonia työpaikkoja.