Suurleikkaukset kuristaisivat talouskasvun ja lisäisivät köyhyyttä

13.03.2012 11:35

SAK:n hallitus tyrmää julkisuudessa esitetyt kaavailut valtiontalouden viiden miljardin euron leikkauksista ja veronkiristyksistä. SAK:n hallitus linjasi tänään kokouksessaan, että suhdannetilanteen mukaan valtiontalouden sopeutustoimenpiteet on painotettava vuosille 2014–2015, ja vuosina 2012–2013 on sen sijaan varauduttava täsmäelvytykseen sekä investointi-ilmapiirin parantamiseen.

Viiden miljardin euron sopeutustoimet tyrehdyttäisivät talouskasvun, sillä säästöt väistämättä leikkaavat kotimaista kysyntää. Näin suuria säästöjä ei voitaisi myöskään tehdä leikkaamatta muun muassa kuntien valtionosuuksia, työttömyysturvaa ja kansaneläkkeitä. Perusturvan varassa elävien toimeentuloa siis heikennettäisiin. SAK:n hallituksen mielestä tällainen toimintalinja olisi sosiaalisesti kestämätön.

Verotuksen kehittäminen oikeudenmukaisemmaksi on erittäin tärkeää valtiontaloutta tasapainotettaessa. Suurten ansio- ja eläketulojen, pääomatulojen ja varallisuuksien verotusta pitää kiristää. Talouseliitin nauttimien luontaisetujen verotusarvot on tarkistettava ajan tasalle.

Etupainotteisen kiristämisen sijaan hallituksen tulisi varmistaa rakenteellisten kestävyysvajetta pienentävien toimenpiteiden toteutus. Niitä ovat kuntarakenteen uudistaminen, työurien pidentäminen ja pitkän tähtäimen kasvuperustan vahvistaminen. Työurien pidentämiseksi myös työeläkepolitiikasta ollaan hallitusohjelman mukaisesti neuvottelemassa järjestöjen välillä. SAK:n hallitus vahvistaa sitoutumisensa tähän neuvotteluprosessiin.

Nuorten syrjäytymiseen puututtava

SAK:n näkemyksen mukaan työn tarjonnan lisäämiseksi tulee painottaa erityisesti nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja pitkäaikaistyöttömyyden vähentämistä. Tätä varten nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi on osoitettava vähintään 80 miljoonan euron lisämääräraha.

Pitkän aikavälin kasvuperustan vahvistaminen tarkoittaa riittäviä investointeja työntekijöiden osaamiseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä rakennettuun infrastruktuuriin. Tulevaisuuden investointeja ei pitäisi lyhytnäköisesti rajoittaa tämän hetkisen heikomman taloustilanteen vuoksi, koska ne mahdollistavat toteutuessaan valtion rahoitusaseman parantamisen tulevaisuudessa.

Lisää tietoa SAK:n tavoitteista valtion talousarvioon 2013 ja valtiontalouden kehyksiin 2013–2016 löytyy tuoreesta julkaisusta (pdf).