Venäjän FNPR on menettänyt miljoonia jäseniä

15.11.2006 09:41
Venäjän presidentti Vladimir Putin (vas.) ja FNPR:n puheenjohtaja Mikhail Shmakov FNPR:n kongressin avajaisissa. Kuva: Venäjän presidentin lehdistö- ja tiedotustoimisto kremlin.ru

Putin pitää vakavana viestinä

Jäsenmäärän lasku on vakava viesti ay-liikkeelle, Venäjän presidentti Vladimir Putin totesi tiistaina puhuessaan maan suurimman ammatillisen keskusjärjestön FNPR:n 3-päiväisen kongressin avajaisissa.

Venäjän suurimman ammatillisen keskusjärjestön FNPR:n ammattiliitoilla on enää 29 miljoonaa jäsentä. Se merkitsee 10 miljoonan vähennystä viidessä vuodessa, Putin sanoi.

Ay-liike ajaa välillä liian passiivisesti työntekijöiden asiaa osallistuen pelkästään muodollisesti ongelmien ja kiistojen ratkaisemiseen, Putin arvosteli. Hän moitti ay-järjestöjä myös valppauden puutteesta työympäristön riskien paljastamisessa, mikä usein johtaa kohtalokkaisiin onnettomuuksiin.

Putinin mielestä ammattiliittojen tulisi vaikuttaa valtion budjettiin erityisesti niin, että palkkojen korotukset tukisivat palvelujen laadun parantumista. Presidentti haluaa, että ay-järjestöt osallistuvat yhteistyössä kansallisten ja alueellisten viranomaisten kanssa työvoiman liikkumisen sääntelyyn. Ay-liikkeen on oltava mukana kehityksen painopistealueiden määrittelyssä, Putin sanoi.

Lisäksi ay-järjestöjen on autettava viranomaisia työssä pimeätä palkanmaksua vastaan. Se vaikuttaa työläisten tulevien eläkkeiden suuruuteen, Putin perusteli.

Hän kehotti ay-liikettä kuitenkin pysymään erossa politiikasta vuoden 2007 parlamenttivaaleissa ja vuoden 2008 presidentinvaaleissa. Neuvostoliiton hajoamisen ja kommunistisen puolueen valtakauden päättymisen jälkeen FNPR on toiminnassaan myötäillyt Venäjän johdon linjauksia, eikä FNPR kuulu täysin itsenäisiin ammatillisiin keskusjärjestöihin.

Lue myös

Työmarkkina-asiat mukaan EU:n ja Venäjän yhteistyöhön (tiedote 10.11.2006)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi