Puola helpottaa työvoiman pääsyä EU:n itärajan takaa

04.09.2006 09:25

Puola ei enää vaadi työlupaa Venäjältä, Ukrainasta ja Valko-Venäjältä tulevalta työvoimalta. Vapautus koskee alle kolmen kuukauden työkeikkoja. Puolassa jo työskentelevät kymmenet tuhannet turkkilaiset saavat jatkaa työntekoaan anomatta työluvilleen jatkoaikaa.

Viranomaiset ovat helpottaneet ulkomaisen työvoiman pääsyä sen vuoksi, että lähes 16 prosentin työttömyysasteesta huolimatta monella alalla kärsitään työvoimapulasta. Pahinta se on maatalouden kausitöissä ja rakennuksilla. Myös kuljetusalan, it-sektorin ja metalliteollisuuden yritykset sekä terveydenhuollon organisaatiot ovat raportoineet vaikeudesta löytää uusia päteviä työntekijöitä.

Pula ammattitaitoisesta työvoimasta johtuu paljolti puolalaisten joukkomittaisesta muutosta töihin EU:n vanhoihin jäsenmaihin vapun 2004 jälkeen. Puolasta tuli silloin EU:n jäsenvaltio, ja Britannia, Irlanti ja Ruotsi avasivat ilman siirtymäaikaa työmarkkinansa EU:n uusien jäsenmaiden työvoimalle. Yksin Britanniassa arvioidaan työskentelevän puolisen miljoonaa puolalaista. Puolan hallitus arvioi, että Puolasta on lyhyessä ajassa lähtenyt ulkomaille töihin kaksi miljoonaa kansalaista.

Eräät puolalaiset työnantajat ovat korottaneet palkkojaan tuntuvasti, jotta heidän työntekijänsä eivät lähtisi ulkomaille ja jotta ulkomailta löytyisi puolalaisia paluumuuttajia. Houkuttelevilta Puolassa maksettavat palkat kuitenkin näyttävät ennen muuta EU:n itärajan takana asuvien silmissä.

Viime vuonna 2 700 ukrainalaista sai Puolan viranomaisilta työluvan. Laittomasti Puolassa työskentelevien ukrainalaisten määrä on monikymmenkertainen.

EU:n itärajan takana asuvien pääsyn helpottaminen Puolan työmarkkinoille ei ole ongelmatonta EU:n vanhojen jäsenmaiden näkökulmasta. Puolaan pääsyn helpottaminen madaltaa myös kynnystä siirtyä EU:n vanhoihin jäsenmaihin ja ryhtyä niissä laittomaan työntekoon.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi