Ruotsin LO kääntymässä eurolle myönteiseksi

04.09.2003 16:56
SAK
Wanja Lundby-Wedin

Ruotsin ammatillisen keskusjärjestön LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin on kallistumassa euron käyttöönoton kannalle. Lundby-Wedin on yksi allekirjoittajista eurolle myönteisessä kirjeessä, joka julkaistiin alkuviikolla Dagens-Nyheter -lehdessä. Kirjeen allekirjoittajina on ruotsalaisia työmarkkinajohtajia palkansaaja- ja työnantajapuolelta.

Kirjeessä viitataan SAK:n EMU-myönteiseen kantaan ja todetaan, että suomalaisten kokemukset euroon siirtymisestä ovat olleet myönteisiä. Samalla viitataan SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen Visbyssä Ruotsissa ay-seminaarissa heinäkuussa pitämään puheeseen (ks. Ihalainen: EMU on lisännyt sopimuspolitiikan merkitystä, SAK:n tiedote 6.7.2003). Ihalainen totesi tuolloin, että Suomen ja suomalaisen ay-liikkeen ei ole tarvinnut katua Euroopan rahaliittoon EMU:uun liittymistä. Kirjeessä lainataan Ihalaista, joka kertoi ruotsalaiselle ay-väelle, että Suomelle EMU-jäsenyys on merkinnyt taloudellista vakautta ja vakaata ja matalaa korkotasoa. Ihalainen myös vakuutti ruotsalaisille, että yhteisvalutta euro ei muodosta uhkaa hyvinvointiyhteiskunnalle.

EMU-jäsenyyttä perusteellaan kasvulla ja työllisyydellä

Yhteisessä kirjeessään ruotsalaiset työmarkkinajohtajat kirjoittavat, että euron käyttöönotto hyödyttäisi niin ruotsalaista elinkeinoelämää kuin palkansaajia. Näkemystään kirjoittajat perustelevat sillä, että euron käyttöönotto luo edellytyksiä kaupankäynnin lisääntymiselle, mikä puolestaan näkyisi nopeampana taloudellisena kasvuna, työllisyyden parantumisena ja laajempana veropohjana.

Dagens Nyheterissä julkaistu kirje on suututtanut osan LO:n jäsenliitoista, silla sen on katsottu merkitsevän Lundby-Wedinin asettumista euroa kannattavien puolelle. Lundby-Wedin on itse kiistänyt tämän tulkinnan. LO ei ole virallisesti ottanut kantaa Ruotsin EMU-jäsenyyteen. LO päätyi neutraaliin kantaan sen jälkeen, kun Ruotsin hallitus kieltäytyi sopimasta LO:n vaatimista Suomen mallin mukaisista puskurirahastoista, jos Ruotsista tulee EMU:n jäsen. Elokuussa LO onnistui kuitenkin sopimaan hallituksen kanssa finanssipolitiikasta, jota noudatetaan, mikäli Ruotsi liittyy rahaliittoon (ks. LO sopi EMU-jäsenyyden vaatimasta finanssipolitiikasta, Suomen ulkopuolelta 20.8.2003).

Ay-liike jakautunut

Ruotsalainen ay-liike on jakautunut EMU-kysymyksessä. LO:n jäsenliitoista neljä kannattaa euron käyttöönottoa ja kolme vastustaa. Yhdeksän liittoa on LO:n tapaan päättänyt olla ottamatta kantaa kysymykseen. Viimepäivien mielipidemittausten mukaan euron vastustajien etumatka on kaventunut. Euron käyttöönottoa kannattaa reilu kolmannes ruotsalaisista ja vastustaa noin 44 prosenttia. Kannastaan epätietoisia äänestäjistä on vielä viidennes. Kansanäänestys Ruotsin EMU-jäsenyydestä järjestetään sunnuntaina 14.9.

Pirjo Pajunen, SAK