Venäjän itsenäiset ay-keskusjärjestöt valmistelevat yhdistymistä

01.12.2009 09:54
VKT:n verkkosivujen kuvitusta

Venäjän toiseksi ja kolmanneksi suurimmat ammatilliset keskusjärjestöt VKT ja KTR aikovat yhdistyä, Moskovassa ilmestyvä Moscow Times raportoi tiistaina. Uutisen vahvistavat VKT:n puheenjohtaja Boris Kravchenko ja KTR:n puheenjohtaja Igor Kovalchuk. Molemmat järjestöt ilmoittavat jäsenliittojensa jäsenmääräksi 1,3 miljoonaa.

VKT:n ja KTR:n johtamat ay-verkostot ovat olleet keskeiset järjestäjät viimeisten 20 vuoden työtaisteluissa Venäjällä. Kamppailuja on käyty muun muassa auto- ja elintarviketeollisuudessa sekä hiilikaivoksissa ja satamissa. Merkittävä osa lakoista on parantanut työntekijöiden työehtoja.

Yhdistymisen päämääränä on tehostaa edunvalvontaa niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla. Yhdistymiskokous on määrä järjestää vuoden 2010 alkukuukausina.

Nyt yhdistymistä valmistelevat keskusjärjestöt ovat selvästi itsenäisempiä vallanpitäjistä kuin suurin ammatillinen keskusjärjestö FNPR, joka ilmoittaa jäsenliittojensa jäsenmääräksi 28 miljoonaa. Luku on kuitenkin paljon mahtavampi kuin keskusjärjestön ja sen jäsenliittojen käytännössä osoittama kyky vaikuttaa palkansaajien työehtoihin ja työlainsäädäntöön.

Moscow Timesin uutisessa kerrotaan, että FNPR saa 70 prosenttia tuloistaan kiinteistöomaisuutensa tuottoina. Sen sijaan VKT ja KTR rahoittavat toimintansa kokonaan jäsenmaksutuloilla. Kaikki kolme keskusjärjestöä ovat ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:in jäsenjärjestöjä.