ITUC:lta todistusaineisto ILO:lle: Kolumbian viranomaiset ovat osallisia ay-johtajien murhiin

23.04.2007 13:19

Kolumbian turvallisuusvirasto DAS on toiminut usean ay-johtajan murhissa yhteistyössä puolisotilaallisten kuolemanpartioiden kanssa. Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC toimitti äskettäin tapauksia koskevan todistusaineiston kansainväliselle työjärjestölle ILO:lle.

Todistusaineisto on osa laajempaa valitusta, jossa ITUC vaatii Kolumbian hallitusta tilille ay-oikeuksien vuosia jatkuneesta ankarasta polkemisesta.

Viime keskiviikkona ITUC:n johtohenkilö Janek Kuczkiewicz kehotti kansainvälistä yhteisöä lisäämään vaikuttamista Kolumbian viranomaisiin. Heidät on painostettava selvittämään perusteellisesti yli 2 000 kolumbialaisen ay-aktiivin ja &#;8211johtajan murhat vuosina 1991-2006, Kuczkiewicz sanoi.

Hän arveli, että Kolumbian hallituksen ja oikeuslaitoksen edustajat ovat jarruttaneet ”näiden kauheiden rikosten” tutkimista, koska he itse kuuluvat syyllisiin.

ITUC tukee Euroopan parlamentissä esitettyä Kolumbialle myönnettyjen kauppaetujen arvostelua. Maat, joiden kansainvälistä kauppaa helpotetaan niin sanotuilla GSP-eduilla, ovat sitoutuneet kunnioittamaan työntekijöiden ay-oikeuksia. Kolumbia ei ole vuosiin täyttänyt tätä ehtoa, arvostelijat muistuttavat.