Lukoil sitoutui maailmanlaajuisesti ay-oikeuksien kunniottamiseen

13.05.2004 16:07
Rogwun puheenjohtaja Lev Mironov. Copyright: Rogwu (www.rogwu.ru)

Öljy- ja energiayhtiö Lukoil allekirjoitti eilen kehyssopimuksen, jossa se sitoutuu kunnioittamaan ILO:ssa hyväksyttyjä työelämän kansainvälisiä normeja. Sopimuksen muita osapuolia ovat kansainvälinen ay-federaatio ICEM sekä venäläinen ammattiliitto Rogwu. Ennen Lukoilia samantapaisen sopimuksen on hyväksynyt parikymmentä kansainvälisesti operoivaa yritystä. Entisten sosialististen maiden alueelta Lukoilista tuli ensimmäinen maailmanlaajuisen kehyssopimuksen allekirjoittaja.

Rogwun puheenjohtaja Lev Mironov luonnehtii sopimusta merkkitapaukseksi sekä venäläisittäin että kansainvälisesti. "Olisi mainiota, jos muut menestyksekkäät venäläisyhtiöt seuraisivat Lukoilin esimerkkiä ja osallistuivat aktiivisesti sosiaalisesti suuntautuneen valtion rakennustyöhön", Mironov toteaa ICEM:n tiedotteessa.

"On inspiroivaa, että Venäjän ensimmäinen todellinen toimija maailmanlaajuisessa taloudessa julistaa sitoutuvansa perinteiseen venäläiseen arvoon, työtätekevistä ihmisistä välittämiseen."

Lukoilin johtaja Vagit Alekperov katsoo sopimuksen osoittavan, että Lukoil paitsi noudattaa Venäjän lakia myös täyttää työsuhteita koskevat globaalit normit.

Sopimuksen mukaan osapuolet tarkastelevat yhdessä vuosittain Lukoilin työn kehittymistä varmistaakseen, että se täyttää sopimuksen ehdot. Ay-oikeuksien lisäksi niissä käsitellään Lukoilin vaikutuksia toimintaympäristönsä yhteisöihin ja luontoon.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto, juhani.artto@kaapeli.fi