EU-sääntelyä ei saa keventää työntekijöiden kustannuksella

Palkansaajien keskusjärjestöt kehottavat europarlamentin suomalaisedustajia pitämään huolta työntekijöiden perusoikeuksista.
04.02.2014 10:52
Europarlamentin täysistuntosali Brysselissä

Parlamentti äänestää tänään keskipäivällä Euroopan unionin sääntelyä koskevasta mietintöluonnoksesta.

– Sääntelyä ei pidä purkaa työoikeuden, työsuojelun ja työturvallisuuden kustannuksella. EU on sosiaalista edistystä tavoitteleva yhteisö, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen muistuttaa.

SAK, STTK ja Akava huomauttavat kaikille suomalaisille europarlamentin jäsenille lähettämässä kirjeessään, että työelämän yhteiset pelisäännöt poistavat kilpailun vääristymiä EU:n sisämarkkinoilla. Järjestöt kannattavat mahdollisimman selväpiirteistä lainsäädäntöä ja tarpeettoman hallinnollisen byrokratian keventämistä EU-tasolla. Sitä ei kuitenkaan saa tehdä työntekijöiden vähimmäissuojaa heikentämällä.

Euroopan parlamentin tämänpäiväinen äänestys koskee mietintöluonnosta EU:n sääntelyn tilasta ja toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteista. Luonnos liittyy Euroopan komission käynnistämään Refit-ohjelmaan, jonka tarkoituksena on keventää EU:n säännöksiä ja parantaa sääntelyn toimivuutta ja tuloksellisuutta. Ohjelmaan sisältyy työelämää koskevia esityksiä, joita ei ole valmisteltu yhdessä eurooppalaisten työmarkkinaosapuolten kanssa.