DGB:n Sommer ehdottaa lakisääteistä 7,5 euron vähimmäistuntipalkkaa

25.10.2005 10:50
Michael Sommer. Kuva: DGB

Saksassa ammatillisen keskusjärjestön puheenjohtaja Michael Sommer esittää lakisääteiseksi vähimmäispalkaksi 7,5 euroa tunnissa. Sen tulisi olla lähtökohtana aloilla, joilla ei ole kollektiivista työehtosopimusta. Taloudellisesti vahvoilla aloilla lakisääteisen vähimmäispalkan tulisi olla suuremman.

Sommer teki ehdotuksensa sunnuntaina ilmestyneessä Bild am Sonntag -lehdessä. Puheenjohtaja kohdisti esityksensä sosiaalidemokraateille ja kristillisdemokraateille, jotka paraikaa neuvottelevat SPD:n ja CDU/CSU:n muodosteilla olevan yhteisen hallituksen ohjelmasta.

Lisäksi Sommer vaati tulevaa hallitusta määräämään maanlaajuiset hyvät kollektiivisopimukset yleissitoviksi. Se on tarpeen, koska viime aikoina yhä useammat yritykset ovat irtaantuneet työnantajajärjestöistään välttyäkseen niiden solmimien kollektiivisten työehtosopimusten velvoitteilta.

Sommer muistutti, että sopimusturvan heikkous ja vähimmäispalkkamääräysten puuttuminen ovat osaltaan myötävaikuttaneet työtätekevien köyhien ryhmän laajenemiseen. Sommerin mukaan Saksassa lähes kahdeksan miljoonan työntekijän on elettävä kurjan palkan antamilla tuloilla.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi