Kiinan virallinen ay-liike havittelee "uutta järjestystä" kansainväliseen ay-liikkeeseen

11.10.2004 13:22
SAK
Kiinan virallinen ay-liike havittelee "uutta järjestystä"

Kiinassa pidettiin eilen ja tänään kansainvälinen seminaari, jossa käsiteltiin ay-liikkeen vastauksia talouden globalisaatioon. Kiinalaisen uutistoimiston Xinhuan mukaan Kiinan virallisen ay-keskuksen ACFTU:n johtaja Wang Zhaoguo sanoi, että ACFTU työskentelee yhteistyökumppaniensa kanssa luodakseen kansainväliseen ay-liikkeeseen "uuden järjestyksen".

Xinhuan uutisessa ei kerrota, minkälaisia muutoksia maailman ay-liikkeeseen Kiinan virallinen ay-organisaatio haluaa.

Seminaarin osanottajajoukko antaa viitteen siitä, keitä Wang tarkoitti puhuessaan ACFTU:n yhteistyökumppaneista. Seminaarin työhön osallistui johtohenkilöitä Maailman ammattiyhdistysten liitosta, joka oli kylmän sodan asetelmassa neuvostoleirin kansainvälinen ay-keskus, sekä arabimaailman, Afrikan ja IVY-maiden kansainvälisistä ay-keskuksista.

Seminaariin ei osallistunut Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL, jonka jäsen SAK on, eikä myöskään Maailman työn liitto WCL. VAKL ja WCL neuvottelevat parhaillaan järjestöjen yhdistymisestä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi