EMU-äänestyksen jälkeen Ruotsin ay-liike keskittyy seuraavaan tes-kierrokseen

16.09.2003 13:41
LO:n kentällä lähes kaksi kolmannesta äänesti euroalueeseen liittymistä vastaan

Ruotsin ay-liike jakaantui sunnuntaisen EMU-äänestyksen edellä vastakkaisiin leireihin. Merkittävä osa järjestöistä pidättyi kannanotosta kummankaan vaihtoehdon puolesta.

Äänestystuloksen kommentit heijastavat aiempaa jakautumaa. Tuoreissa kannanotoissa järjestöt ovat kuitenkin yksimielisiä kolmesta asiasta. Äänestysaktiivisuuden nousu yli 81 prosenttiin oli niiden mielestä hyvä, samoin se että voittaneen ja hävinneen vaihtoehdon välille tuli selvä ero. Lisäksi ay-johtajat korostavat yksimielisinä, että nyt voimat on keskittävä seuraavan tes-kierroksen valmisteluun.

Neutraalina pysyneen ammatillisen keskusjärjestön LO:n kentällä lähes kaksi kolmannesta äänesti euroalueeseen liittymistä vastaan. Näkyvästi liittymistä vastustaneen Kuljetustyöläisten liiton mukaan äänestyksen tulos osoittaa, ettei Ruotsin kansa ole valtaeliitin talutushihnassa. Liitto odottaa, että äänestysluvut herättävät poliitikkoja ymmärtämään, kuinka tärkeätä on vuoropuhelu äänestäjien kanssa.

Paperityöläisten liiton Pappersin puheenjohtaja Sune Ekbåge pelkää, että EMU-jäsenyyden torjuminen heikentää metsäteollisuusyritysten haluja investoida Ruotsiin. Pappers kampanjoi euroalueeseen liittymisen puolesta.

Kirjatyöntekijöiden liitto ei ottanut EMU-jäsenyyteen kantaa ennen äänestystä. Äänestyksen tuloksesta järjestön puheenjohtaja Jan Österlind toteaa, että se pakottaa maan talouselämän johtoa tutkimaan tarkoin, minkälaisista virtauksista tulos johtuu.

Metalliliiton puheenjohtaja Göran Johnsson arvelee, että äänestystulos ei vaikuta seuraavaan tes-kierrokseen. Pitkällä aikavälillä euroalueen ulkopuolella pysyminen voi kuitenkin pakottaa alentamaan veroja enemmän kuin EMU:n jäsenenä. Johnsson pelkää, että kruunussa pitäytyminen lisää paineita työlainsäädännön ja ay-oikeuksien heikentämiseen.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut