Ruotsissa naisten palkat nousivat vuonna 2003 enemmän kuin miesten

01.10.2004 10:13
Suomen ulkopuolelta

Ruotsissa naisten palkkoja korotettiin viime vuonna keskimäärin 3,9 prosenttia, miesten palkkoja 3,3 prosenttia. Ammatillinen keskusjärjestö LO toteaa tuoreen tilaston osoittavan, että ay-liikkeen "Nyt on naisten vuoro" -kampanja on tuottanut lupaavia tuloksia.

Naisten miehiä korkeammasta korotusprosentista huolimatta kruunuissa miesten keskipalkka nousi enemmän kuin naisten. Ero oli kuitenkin vuosien 1994-2003 palkkatilaston mukaan epätavallisen pieni. Vuonna 2003 työläisnaisten keskipalkka oli 88 prosenttia miesten keskipalkasta. Kun palkkoja verrataan samojen ammattien sisällä, työläisnaiset ylsivät 95 prosenttiin miesten tasosta.

Toimihenkilöiden ryhmässä ero naisten ja miesten keskipalkkojen välillä on suurempi kuin työläisten ryhmässä. Toimihenkilönaiset ansaitsivat ainoastaan 78 prosenttia toimihenkilömiesten palkoista. Ammattien sisäisessä vertailussa toimihenkilönaisille maksettiin 91 prosenttia toimihenkilömiesten palkasta.

Vuosina 1994-2003 toimihenkilöt venyttivät eroa työläisten keskimääräisiin kuukausipalkkoihin peräti 3 100 kruunua (kruunu on noin 11 senttiä). Työläisen palkat nousivat 40 prosenttia, toimihenkilöiden 47 prosenttia. Vuonna 2003 toimihenkilöt ansaitsivat kuukaudessa 7 600 kruunua enemmän kuin työläiset.

LO - www.lo.se

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto juhani.artto@kaapeli.fi.