Burman johto vältteli ILO:n edustajia

25.02.2005 13:13
SAK
Burmalaisia pakkotyöläisiä. Kuva: International Labor Rights Fund

Kansainvälisen työjärjestön ILO:n korkean tason valtuuskunta poistui keskiviikkona Burmasta ennenaikaisesti. Syynä oli Burman johdon haluttomuus käsitellä yhdessä ILO:n valtuuskunnan kanssa pakkotyötä, jonka laajamittaisen harjoittamisen vuoksi kansainvälinen yhteisö kohdistaa Burmaan boikottitoimia.

Pakkotyön jatkuminen Burmassa oli ILO:n hallintoneuvoston asialistalla viimeksi marraskuussa 2004. Seuraavan kerran tapauksia käsitellään maaliskuussa, jolloin esille tulee myös keskiviikkona Burmasta poistuneen valtuuskunnan raportti. Kesäkuussa 2000 ILO:n työkonferenssi kehotti hallituksia, työnantajia ja ay-järjestöjä pidättymään Burmassa kanssakäymisestä, joka millään tavalla saattaisi auttaa sotilasjunttaa pakkotyön harjoittamisessa.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto (VAKL) esitti marraskuussa 2004 ILO:lle uutta todistusaineistoa pakkotyön jatkumisesta Burmassa. Pakkotyön toimeenpanossa armeija toimii keskeisenä tekijänä. Syksyllä 2003 Burma tuomitsi kuolemaan kolme maanalaisesti toimivan ay-järjestön FTUB:n aktiivia, mutta kuolemantuomioita ei ole pantu täytäntöön. Heidät tuomittiin sen vuoksi, että he olivat luovuttaneet ILO:lle todistusaineistoa pakkotyöstä.

VAKL ylläpitää listaa Burmassa vastoin ILO:n vetäytymiskehotusta toimivista ulkomaisista yhtiöistä. Helmikuun alussa 2005 päivitetyllä listalla on Suomesta Amer-Yhtymä, joka markkinoi Burmassa Wilson-urheiluvälineitä.

VAKL:n ylläpitämä lista Burmassa toimivista ulkomaisista yhtiöistä

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi