Norjassa vain yksi lakko vuonna 2009

12.01.2010 16:29
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Vuonna 2009 Norjassa ainoastaan yksi työmarkkinakiista johti lakkoon. Sekään ei ollut mittava, sillä Petroleum Geo-Servicen lakossa toukokuussa 2009 menetettiin vain 132 henkilötyöpäivää. Työntekijöitä kamppailussa edusti ammattiliitto Parat, joka on ammatillisen keskusjärjestön YS:n jäsenjärjestö.

Norsk Luftambulansen helikopterilentäjät olisivat menneet sovittelun epäonnistumisen jälkeen lakkoon, mutta työministeri Dag Terje Andersen esti sen pakkosovittelulla.

Poliisien lakkoja ei merkitty rekisteriin, koska ne olivat alle vuorokauden pituisia poliittisia mielenosoituksia.

Norjassa on ylläpidetty työtaistelurekisteriä vuodesta 1922, eikä lakkojen määrä ole ollut koskaan - sotavuosia lukuun ottamatta - yhtä pieni kuin vuonna 2009. Viime vuosi oli tes-toiminnassa niin sanottu välivuosi, jolloin sopimusneuvottelut rajoittuivat voimassa olleiden sopimusten tarkastusneuvotteluihin.

Valtakunnansovittelija Kari Gjesteby sanoo olevansa erittäin iloinen lähes lakottomasta vuodesta. "Lakot tulevat kalliiksi ja ovat tyhmiä", hän toteaa uutistoimisto NTB:n uutisessa. Hän ei kuitenkaan pidä lakkoasetta vanhentuneena.