Kommunalin uusi sopimus oikeudenmukaistaa palkkarakennetta

29.05.2003 12:11
Puheenjohtaja Ylva Thörn. Kuva: Ann Lindberg. Kommunal.

Ruotsin kunta-alan lakko päättyi keskiviikkona 28.5. iltapäivällä. Kuntien ja maapäivien 420 000 työntekijää sai uuden 2-vuotisen sopimuksen. Työtaistelu kesti 36 päivää. Enimmillään lakossa oli yhtäaikaisesti 48 000 työntekijää.

Uusi sopimus korottaa palkkoja heinäkuun alussa keskimäärin 3,95 prosenttia. Se ylittää niukasti muiden alojen viimeaikaisten sopimusten tason sekä ammattiliitto Kommunalin huhtikuussa hylkäämän välitysehdotuksen. Huhtikuun alussa 2004 palkkoja nostetaan keskimäärin 2,44 prosenttia. Lisäksi kaikille maksetaan 1 000 kruunun (1 kruunu on 0,11 euroa) kertakorvaus.

Uusi sopimus suosii vähimmäispalkkalaisia ja naisvaltaisten ammattien työntekijöitä. Kaikkien 19 vuotta täyttäneiden vähimmäispalkka nousee tänä vuonna 12 000 kruunusta 13 000 kruunuun ja ensi vuonna 14 000 kruunuun. Ehtona on joko kahden vuoden tai ammatillista koulutusta saaneilla vuoden työhistoria kunnan tai maapäivien palveluksessa.

Terveydenhuollon työntekijöiden palkkoja nostetaan tänä vuonna 5,0 prosenttia. Ensi vuonna yhtä suuri tasokorotus kohdennetaan lastenhoidon työntekijöiden palkkoihin. Uusi sopimus muuttaa palkkarakennetta nykyistä oikeudenmukaisemmaksi.

"Olemme voittaneet ensimmäisen kierroksen pitkässä kamppailussa tasa-arvoisten palkkojen puolesta ja yrityksessä tehdä hyvinvointipalvelujen työpaikoista nuorisoa luontevasti houkuttelevia tulevaisuuden työpaikkoja", Kommunalin puheenjohtaja Ylva Thörn luonnehti uutta sopimusta eilen tiedotusvälineille.

Ruotsin tiedotusvälineiden kommenteissa tuodaan esille, että teollisuus- ja kuljetustyöläisten ammattiliittojen tuki lakkolaisille pani kahden viime viikon aikana vauhtia työnantajaleiriin. Ellei sopua olisi syntynyt, kuljetusalan työläiset olisivat alkaneet painostaa työnantajia solidaarisuuslakoilla.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut