Unkarin valtapuolue sotii palkansaajia ja ay-oikeuksia vastaan

03.10.2011 08:50
SAK
Ay-liikkeen mielenosoitus Budapestissä Unkarin parlamenttitalon edessä. Kuva: MSZOSZ

Unkarin ay-liikkeen mielenosoitus hallituksen ajamaa työlainsäädännön uudistusta vastaan kokosi lauantaina järjestäjien arvion mukaan yli 50 000 osanottajaa. Budapestin tapahtuma oli osa ay-järjestöjen torstaina aloittamaa kampanjaa, jota on tarkoitus jatkaa siihen asti, kunnes lakihanke on torjuttu.

Hallituksen esitys on harvinaisen kova hyökkäys palkansaajien oikeuksia ja ay-liikkeen asemaa vastaan. Ammatillinen keskusjärjestö Liga on luonnehtinut ehdotuksia "orjanomistajan käsikirjaksi". Toinen keskusjärjestö Mszosz kysyy lentolehtisessään, olemmeko tulevaisuudessa orjia vai vapaita.

Parlamentissa syksyn aikana käsiteltävä laaja kokonaisuus heikentäisi merkittävästi irtisanomissuojaa ja ay-järjestöjen asemaa työmarkkinoilla ja oikeusprosesseissa. Palkansaajien tulot pienenisivät, vaikka työmäärä nousisi. Työntekijöiden yksityisyyden suojaa kavennettaisiin ja lomat lyhenisivät.

Unkarin kuusi ammatillista keskusjärjestöä on esittänyt yhteisen vetoomuksen EU:lle ja Kansainväliselle työjärjestölle ILO:lle, jotta ne käyttäisivät keinojaan Unkarin valtapuolueen epädemokraattisen uudistushankkeen pysäyttämiseksi. Runsas vuosi sitten valtaan nousseella puolueella Fideszillä on parlamentissa kahden kolmasosan enemmistö.