Malesia keskeytti ulkomaisten työläisten rankaisemisen ja karkottamisen

09.09.2002 19:37
SAK

Malesia on keskeyttänyt satojen tuhansien laittomasti maassa työskennelleiden ulkomaalaisten rankaisemisen ja karkottamisen. Pääministeri Mahathir Mohamad päätti näin Indonesian ja Filippiinien hallitusten reagoitua voimakkaasti kansalaistensa tylyyn kohtaloon.

Ennen laittoman työvoiman karkottamispäätöstä Malesiassa työskenteli laittomasti noin 600 000 ulkomaalaista. Arviolta puolet heistä palasi kotimaihinsa ennen heinäkuun loppua, jolloin armonaika päättyi. Indonesian viranomaiset alkoivat jahdata laittomia maahanmuuttajia heti elokuun alussa. Maksimirangaistus ennen maasta karkotusta on viisi vuotta vankeutta, lähes 3 000 euron sakko ja kuusi iskua ruokokepillä.

Laittomien maahanmuuttajien kova kohtelu johti jahdattujen paniikinomaiseen pakenemiseen. Ongelmat kärjistyivät nopeasti Indonesiassa ja Filippiineillä Malesian rajan läheisyydessä, sillä alueet olivat kyvyttömiä ottamaan yhtäkkisesti vastaan suuria pakolaisryhmiä. Jakarta Postin mukaan ainakin 50 indonesialaista - osa heistä vauvoja ja lapsia - on kuollut kurjien olosuhteiden uhreina.