Energiajätti Enron jätti konkurssihakemuksen

18.12.2001 12:23

Maailman suurimpiin energiayhtiöihin lukeutuva yhdysvaltalainen Enron on jättänyt konkurssihakemuksen. Paljastukset yrityksen taloudellisista ongelmista paisuivat viime kuukausina kiihtyvällä vauhdilla. Sen osakkeen arvo laski runsaassa vuodessa 600 markasta vähän yli kahteen markkaan, kun yhtiön raskas velkataakka vähä vähältä tuli julkiseksi.

Enron on ajanut voimakkaasti energiasektorin ja palvelualojen sääntelyn purkamista. Keinona on ollut muun muassa George W. Bushin ja muiden johtavien poliitikkojen vaalikampanjoiden avokätinen tukeminen. Konkurssihakemuksen jälkeen Yhdysvaltojen johto ei ole ilmoittanut, aikooko se pelastaa Enronin liittovaltion varoilla vai ei. Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa Enronin ääni sääntelyn vähentämisen puolesta on kuulunut kovana.

Konkurssihakemuksen yhteydessä Enron irtisanoi Houstonissa Texasissa sijaitsevasta pääkonttoristaan 4 500 työntekijää. Irtisanomiskorvaukset olivat vähäisiä. Organisaation johtoporras on käärinyt vuosien mittaan Enronilta mahtavia summia. Myös sisäpiirikauppoja koskevat epäilyt tulivat julkisiksi syksyllä.

Enron on aiheuttanut muun muassa Intiassa kärkeviä kiistoja ympäristöä tuhoavilla ja ihmisoikeuksia loukkaavilla otteillaan.