Saksalainen liitto puolustaa työntekijöiden oikeuksia USAssa

23.11.2009 10:32
CWA:n puheenjohtaja Larry Cohen. Kuva: CWA

Saksalainen ammattiliitto ver.di alkaa ajaa Yhdysvalloissa teleoperaattori T-Mobile USAn työntekijöiden asioita. Liitto sopi tästä keskiviikkona yhdysvaltalaisen ammattiliiton CWA:n kanssa. Tehtävän hoitamiseksi ver.di ja CWA perustivat uuden ammattiliiton, jonka nimeksi annettiin TUnion (TU - union for T-Mobile workers). Siihen liittyvistä tulee sekä ver.din että CWA:n jäseniä.

Yhdysvaltojen työmarkkinoilla ennenkokemattoman ratkaisun tarkoituksena on saada T-Mobile USA:n 36 000 työntekijälle toimiva työehtojärjestelmä. Nyt sellaista ei ole, koska harva työntekijä on järjestäytynyt. CWA syyttää yrityksen johtoa ammattiliitosta kiinnostuneiden ja siihen liittyneiden työntekijöiden vainoamisesta.

Saksalaiset tarjoavat apuaan sen vuoksi, että T-Mobile USA on saksalaisen Deutsche Telekomin tytäryhtiö. T-Mobilen yksiköt Saksassa, Itävallassa, Britanniassa ja Hollannissa ovat tunnustaneet ammattiliittojen neuvottelu- ja sopimisoikeuden. Saksassa ver.dillä on edustaja Deutsche Telekomin hallintoneuvostossa.

- Olemme kyllästyneet siihen, että monikansalliset yhtiöt harjoittavat ay-liikkeen kanssa yhteistyötä Saksassa, mutta kuuluvat täällä Yhdysvalloissa suvaitsemattomien kerhoon, CWA:n puheenjohtaja Larry Cohen toteaa uutistoimisto Reutersin uutisessa.

Ammattiliitto ver.dillä on Saksassa 2,5 miljoonaa jäsentä. Pääosa heistä työskentelee palvelualoilla. Järjestöllä on jäseniä sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Noin 70 prosenttia Deutsche Telekomin työntekijöistä Saksassa on ver.din jäseniä.