Ay-liike voi vähentää maahanmuuttajien syrjintää työelämässä

16.03.2004 10:45
SAK
Rapport Integration 2003

Syntyperältään ulkomaisten henkilöiden syrjintä työelämässä on suurta tuhlausta, todetaan Ruotsissa eilen julkaistussa tutkimuksessa. Noin 40 prosenttia ulkomaantaustaisista akateemisen koulutuksen saaneista ei ole saanut koulutustaan vastaavia työtehtäviä. Kantaväestössä vastaava osuus on vain 20 prosenttia.

Ay-liikkeellä on monia mahdollisuuksia toimia niin, että syntyperältään ulkomaisen työvoiman syrjintä työmarkkinoilla vähenee. Näin esittää tutkimusraporttiin työelämää koskevan osan tehnyt ekonomisti Lena Schröder.

"Ay-järjestöjen tulisi paikallistasolla ottaa järjestelmällisesti selvää siitä, mitä uusien työntekijöiden valinnassa tapahtuu ja minkälaisia syitä löytyy irtisanomisten takaa." Ay-järjestöt voisivat pyytää tietoa avoimia työpaikkoja hakeneista, Schröder ehdottaa.

Integrationsverketin (www.integrationsverket.se) julkaiseman selvityksen mukaan yli puolet teollisuuden työnantajista käyttää uusien työntekijöiden palkkauksessa epävirallisia yhteyksiä. Usein valinnan ratkaisevat muodollista pätevyyttä osoittavien tietojen sijaan vihjeet ja henkilökohtaiset suositukset. Valintoihin vaikuttavat myös henkilökemia, hakijan sosiaalinen osaaminen sekä valitsijan vaisto.

Raportissa todetaan, että tällainen valintaprosessi on epäedullinen niille, joilla on niukasti henkilökohtaisia yhteyksiä. Moni ulkomailla syntynyt kuuluu tähän ryhmään.

Rapport Integration 2003

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut