EAY vaatii EU:ta sitoutumaan tiukkaan kasvihuonekaasupolitiikkaan vuoden 2012 jälkeen

17.11.2006 10:09
Euroopan Ammatillinen Yhteisjärjestö EAY

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY esittää Euroopan Unionille pitkän aikavälin sitoutumista kasvihuonekaasujen päästöjen tiukkaan rajoittamiseen. EAY:n mielestä EU:n tulee sitoutua vähentämään omien jäsenmaidensa kasvihuonekaasujen päästöjä 25 prosenttia vuoteen 2020 mennessä ja 75 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Vertailukohtana on päästöjen määrä vuonna 1990.

Päästöjen vähentäminen älykkäällä ja reilulla tavalla voi parantaa EU-alueen työllisyyttä, EAY toteaa omaan, vielä työn alla olevaan selvitykseensä vedoten. Päästöpolitiikan tiukentamisesta hyötyviä aloja tulee kannustaa laajentumaan ja menetyksiä kärsiville on ohjattava riittävästi tukea, järjestö esittää.

Tiukka suhtautuminen EU-alueen omiin kasvihuonekaasujen päästöihin pitkällä aikavälillä on tarpeen, jotta ilmastonmuutos ei etene kohtalokkaan pitkälle ja jotta köyhät maat eivät menettäisi kehittymisen edellytyksiään, EAY perustelee.

Euroopan Unionin sitoumukset päästöjen rajoittamiseen ulottuvat ainoastaan vuoteen 2012, mihin asti Kioton ilmastosopimus on voimassa. Tavoitteena on vähentää EU-alueen kasvihuonekaasujen päästöjä 8 prosenttia vuoden 1990 tasosta.

Ajalle vuoden 2012 jälkeen EU on ehdottanut, että teollisuusmaiden on alennettava kasvihuonekaasujen päästöjään 15-30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä ja 60-80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Yksikään EU-maa, eikä mikään maa sen ulkopuolellakaan, ole kuitenkaan vielä tehnyt päästöjen vähentämistä vuoden 2012 jälkeen koskevia sitoumuksia.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi