Viime vuonna surmattiin yli sata ay-aktiivia

09.06.2010 11:08
SAK
ITUCin vuosiraportti paljastaa ay-oikeuksien rikkomukset.

Ay-aktiivien vaino koveni monin tavoin viime vuonna. Näin päätellään Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin keskiviikkona julkaisemasta raportista, jossa kartoitetaan ay-oikeuksien tilaa ja loukkauksia 140 maassa.

Maailmanlaajuisesti viime vuonna surmattiin 101 henkilöä heidän ay-toimintansa vuoksi. Eniten tällaisia surmatöitä rekisteröitiin Kolumbiassa, kuten vuosittain 1990-luvulta lähtien. Kolumbian ay-liike menetti väkivallan uhrina 48 jäsentä. Heistä 22 toimi ay-järjestöjen johtotehtävissä ja 5 oli naisia.

Murhat keskittyivät muutoinkin Latinalaiseen Amerikkaan. Guatemalassa surmattiin 16 ay-liikkeen jäsentä, Hondurasissa 12, Meksikossa 6 ja Brasiliassa 4. Aasiassa kuolonuhrien määrä oli korkein Bangladeshissä, jossa murhattiin 6 ay-aktiivia, ja Filippiineillä, jossa ay-toiminta koitui 3 henkilön kohtaloksi.

Yli 200-sivuisessa raportissa käydään maittain läpi suuri määrä ay-liikkeen jäsenten pidätyksiä, pahoinpitelyjä ja erottamisia työpaikoistaan. Lainsäädännön vääristymisistä usean maan selvityksessä mainitaan julkisen sektorin työtaistelu- ja neuvotteluoikeuksien rajoitukset. Yhdysvalloissa lukuisat työnantajat turvautuvat ay-toiminnan estämiseen erikoistuneiden yritysten palveluksiin.

Kiinaa ja useita muita maita arvostellaan itsenäisen ay-toiminnan totaalisesta kieltämisestä ja itsenäistä ay-toimintaa yrittävien ankarista rangaistuksista.

Euroopassa ay-oikeuksien polkeminen on pahentunut muun muassa Valko-Venäjällä. EU:n jäseneksi pyrkivä Turkki ei ole edistynyt ay-oikeuksien tilan parantamisessa, ITUCin selvityksessä arvioidaan. Venäjällä viranomaiset ovat suhtautuneet passiivisesti ay-oikeuksien loukkauksiin yrityksissä. Lisäksi Venäjää arvostellaan ay-järjestöjen rekisteröintihakemusten mielivaltaisesta käsittelystä.

Pohjoismaista mainintoja on ainoastaan Ruotsista. Hallituksen useat viimeaikaiset määräykset ovat vaikuttaneet kielteisesti ay-oikeuksiin, raportissa todetaan.

Afrikassa on yleistä, että työnantajat ja viranomaiset eivät tunnusta ay-järjestöjä neuvottelu- ja sopijapuoliksi. Ay-aktiivien vainoaminen on tavallista muun muassa Zimbabwessa, Egyptissä ja Swasimaassa. Etelä-Afrikassa toimii Afrikan voimakkain ay-liike, mutta sielläkin poliisi ja vartijat käyttävät usein väkivaltaa aktiivisesti etujaan puolustavia palkansaajia vastaan.