VAKL muistuttaa "Kiinan ihmeen" nurjasta puolesta

09.12.2005 11:25
SAK
Kiinalaisia kokoonpanotyöntekijöitä marraskuussa 2005. Kuva: Maarit Kivistö

Kiina on toteuttanut huiman taloudellisen nousunsa kestämättömällä tavalla. Näin yleistetään Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton perjantaina julkaisemassa raportissa.

Sen mukaan köyhyyden vähentäminen onnistui Kiinalta menestyksekkäästi 1980-luvulla, mutta 1990-luvulla se pysähtyi ja nyt köyhyys on vaarassa jälleen lisääntyä. Talous on kasvanut kaksi vuosikymmentä keskimäärin 9,5 prosenttia vuodessa, mutta 250 miljoonaa kansalaista elää yhä alle dollarin (0,85 euroa) tuloilla päivässä. Lähes 700 miljoonalla on käytettävissään päivää kohti alle kaksi dollaria.

Suuri osa väestöä ei ole hyötynyt taloudellisesta noususta, koska tuloerot ovat samanaikaisesti kasvaneet jyrkästi. Siihen on merkittävästi vaikuttanut työväestön itsenäisen järjestäytymisen ja etukamppailun estäminen. Kiinan johto on perustanut maansa näyttävän vientivetoisen kasvun paljolti teollisuustyöläisten pienten palkkojen ja sosiaalietujen sekä ylipitkien työpäivien varaan.

Se on kärjistänyt yhä pahemmin sosiaalisia jännitteitä. Niihin viranomaiset ovat reagoineet tehostamalla työläisaktiivien kurissapitoa. Siitä huolimatta työväestön mielenosoitusten ja lakot ovat kymmenessä vuodessa moninkertaistuneet.

Kiinan liittyminen muutama vuosi sitten Maailman kauppajärjestön WTO:n jäseneksi sysää Kiinaa ratkaisuihin, jotka pahentavat sosiaalisten ryhmien välistä eriarvoisuutta, VAKL:n raportissa todetaan. Työttömyyden lisääntyminen seuraavien vuosien aikana tulee olemaan osa Kiinan sosiaalisesti kestämätöntä muutosta.

VAKL muistuttaa, että 1,3 miljardin asukkaan maan kehitysmallin lyhytnäköisyys ilmenee myös työsuojelun karkeana laiminlyöntinä ja piittaamattomuutena ympäristön tilan heikkenemistä kohtaan.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi