USA:n ay-liike vaikuttaa suuryhtiöihin eläkerahastojen avulla

05.05.2004 11:50
U.S. Securities and Exchange Commission (SEC)

Yhdysvalloissa Enronin ja eräiden muiden suuryhtiöiden johtohenkilöiden raskaiden väärinkäytösten paljastuminen on saanut liikkeelle komission (U.S. Securities and Exchange Commission - SEC), jonka tehtävänä on valvoa arvopaperimarkkinoiden toimintaa ja turvata sijoittajien oikeudet. SEC ehdotti lokakuussa osakeyhtiöiden johtajien valintatapaan muutoksia, jotka vahvistaisivat osakkeenomistajien roolia valinnassa.

Ay-liike ja julkisen sektorin eläkerahastot kannattavat ehdotusta lähes yksimielisesti, kun taas liike-elämän edustajat ovat kampanjoineet tiukasti sitä vastaan. SEC:n odotetaan ratkaisevan lopullisen kantansa lähiaikoina. Yritysmaailma on reagoinut kielteisesti ay-liikkeen ja julkisen sektorin eläkerahastojen yhteistyöhön asiassa.

Arvovaltainen talouslehti Financial Times kuvaili eilen talouselämän pelkoa siitä, että osakkeenomistajien roolin vahvistaminen yritysjohtajien valinnassa lisää työntekijöiden oikeuksia kunnioittavien ehdokkaiden valinnan mahdollisuutta.

"Tämä tarjoaa eturyhmille, kuten ammattiliitoille, tilaisuuden vaikuttaa yritysten suuntautumiseen", Yhdysvaltojen suurimpia yhtiöitä edustavan Business Roundtablen johtaja John Castellani esittää Financial Times -lehdessä. Hän varoittaa, että eläkerahastot verhoavat aikomuksensa puheisiin yhtiöiden hallinnon eettisyydestä, mutta tosiasiassa ne tavoittelevat valtaa.

Financial Timesin mukaan aloitteen SEC:lle yritysjohtajien valintatavan muuttamisesta teki alunperin julkisalojen ammattiliitto ASCME. Se on viime aikoina osallistunut aktiivisesti yhtiökokouksiin, joihin sillä on ollut pääsy noin 500 miljoonan euron eläkerahastonsa osakesijoitusten perusteella.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut