Etelä-Afrikassa lakkoilu siirtyi teollisuuteen

12.07.2007 10:54
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Etelä-Afrikassa julkisen sektorin mittavan lakon päättyminen kesäkuun lopulla ei lopettanut lakkoilua. Nyt on vuorossa teollisuus.

Neljännesmiljoona työläistä työllistävässä metalli- ja konepajateollisuudessa alkoi maanantaina lakko. Sitä ennen alan työläisiä edustavat kolme ammattiliittoa olivat tinkineet palkkojen korotustavoitteensa 10 prosenttiin, mutta torjuneet työnantajien tarjoaman 7,5 prosentin nousun.

Keskiviikkona kolmesta lakkoon yhtyneestä liitosta pienin - Solidarity - tarttui työnantajien parannettuun 8-9 prosentin ehdotukseen. Vahvimmasta liitosta Numsasta kantautui keskiviikkona sekä tuoreimman esityksen torjuneita että siitä kiinnostuneita kantoja.

Etelä-Afrikalle taloudellisesti merkittävissä kultakaivoksissa kuilu ammattiliitto NUM:n ja työnantajia edustavan Kaivoskamarin lähtökohtien välillä on leveä. Liitto vaatii 15 prosentin korotusta Kaivoskamarin perustellessa 6-7 prosentin linjaa.

Metsä- ja kemianteollisuudessa ammattiliitto Ceppwawu vaatii 10 prosentin korotusta. Työnantajat ovat 6-7 prosentin korotusten kannalla, mikä vastaa hintojen tämänhetkistä nousuvauhtia. Ellei yhteisymmärrystä löydy, aloilla saattaa alkaa heinäkuun lopulla avoin työtaistelu.

Lakkojen määrä on noussut tänä vuonna paljon suuremmaksi kuin kertaakaan vuoden 1994 jälkeen, jolloin Etelä-Afrikassa lakkautettiin rotusortoon perustunut apartheid-järjestelmä. Tammi-kesäkuussa 2007 lakkopäiviä kertyi 11 miljoonaa. Valtaosa niistä johtui julkisen sektorin lähes kuukauden kestäneestä lakosta.

Vuonna 1994 Etelä-Afrikassa rekisteröitiin 3,9 miljoonaa lakkopäivää. Aina tähän vuoteen asti lakkopäivien vuotuinen luku jäi sitä pienemmäksi.