Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC arvostelee Ikeaa

27.04.2011 15:24
International Trade Union Confederation ITUC

Ikean tytäryhtiö Swedwood koettaa yhä estää työntekijöidensä järjestäytymistä Danvillen tuotantolaitoksellaan Virginian osavaltiossa Yhdysvalloissa. Yhdysvaltalaiset ja ruotsalaiset ammattiliitot ovat jo pitkään vaatineet Ikeaa toimimaan niin, että Danvillen tehtaalla alettaisiin kunnioittaa ay-oikeuksia, mutta paikallinen johto on jatkanut järjestäytymisen vaikeuttamista. Yhtiö on turvautunut järjestäytymisen estämiseen erikoistuneen lakitoimiston palveluihin.

Nyt Ikean arvosteluun on yhtynyt Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC, joka edustaa 175 miljoonaa työtätekevää ihmistä ympäri maailmaa.

- Ei ole liikaa pyytää Ikeaa sallimaan yhden tehtaansa 335 työntekijää tulla kuulluiksi ja päättämään itse omista asioistaan, ITUC:n pääsihteeri Sharan Burrow sanoo.

- Yksinkertaisesti pyydämme yhtiötä avaamaan ovensa ja antamaan ammattiliiton kertoa työntekijöille heidän oikeuksistaan, jotka on määritellyt Kansainvälinen työjärjestö ILO. Jos työntekijät haluavat ammattiliitto IAM:n edustajakseen, yhtiön on neuvoteltava sen kanssa kollektiivisesta työehtosopimuksesta.

Viime vuonna IAM ilmoitti, että Danvillen tehtaan työntekijöiden enemmistö on nimikirjoituksellaan valtuuttanut liiton edunvalvojakseen. Se ei ole kuitenkaan muuttanut Swedwoodin paikallisen johdon kielteistä asennetta työntekijöiden järjestäytymisvapautta ja kollektiivista neuvotteluoikeutta kohtaan.

ITUC muistuttaa Ikean johdolle, että Ikea allekirjoitti jo vuonna 1998 sopimuksen, jossa yhtiö sitoutuu kunnioittamaan ILOn määrittelemiä ay-oikeuksia kaikissa toimintapisteissään ympäri maailmaa.