Ruotsissa toimihenkilöiden ja työntekijöiden palkkaero jatkoi kasvuaan myös viime vuonna

26.09.2007 12:45
LO julkaisi palkkaraportin 2007

Ruotsissa sekä työntekijöiden että toimihenkilöiden palkat kasvoivat viime vuonna 2,8 prosenttia. Kruunuissa ero toimihenkilöiden hyväksi kuitenkin yhä leveni, kuten kahdeksana edellisenäkin vuonna.

Toimihenkilöiden kuukausipalkka oli 28 200 kruunua (3 065 euroa), työntekijöiden 19 600 kruunua. Ero leveni näin 8 600 kruunuun. Vuonna 1996 ero oli 5 100 kruunua.

Sen sijaan miesten ja naisten palkkaero pieneni viime vuonna. Naisten palkat nousivat 3,0 prosenttia, miesten 2,5 prosenttia.

Työntekijäpuolella miesten palkat nousivat täpärästi enemmän kuin naisten, mutta toimihenkilöiden ryhmässä naiset kirivät palkkaeroa umpeen epätavallisen paljon. Toimihenkilönaisten palkkoja korotettiin 3,1 prosenttia, toimihenkilömiesten 2,3 prosenttia.

Työntekijöiden ryhmässä miesten keskipalkka oli 20 800 kruunua, naisten 18 000 kruunua. Toimihenkilöiden palkkojen sukupuoliero oli paljon suurempi. Miesten kuukausipalkaksi tilastoijat saivat 32 000 kruunua, naisten palkaksi 24 800 kruunua. Usean vuoden tarkastelussa miesten ja naisten palkkaero on kaventunut hitaasti.

Julkisen ja yksityissektorin prosenttikorotuksissa ei viime vuonna ollut merkittävää eroa.

Luvut ovat peräisin ammatillisen keskusjärjestön LO:n tiistaina julkaisemasta selvityksestä Lönerapport 2007.