Lupaus ay-oikeuksien palauttamisesta siivitti Australian työväenpuolueen voittoa

26.11.2007 14:37
SAK
Australian ammatillisen keskusjärjestön ACTU:n kampanjamateriaalia

Yli vuosikymmenen Australiaa hallinnut oikeistokoalitio hävisi lauantaiset parlamenttivaalit selvästi. Tappion keskeisiin syihin kuului hallituksen niin sanottu WorkChoice-ohjelma, joka heikensi vakavasti palkansaajien oikeuksia.

Äänestäjäkyselyt osoittavat, että liikkuvat äänestäjät ryhmittyivät työväenpuolueen tueksi paljolti saadakseen ay-oikeuksia heikentäneet lait kumotuiksi. Työväenpuolue eteni eniten alueilla, joilla ay-liikkeen kampanjointi ay-oikeuksien romutusta vastaan oli ollut voimakkainta, australialaiset ay-lähteet kertovat.

- Nämä vaalit muodostuivat kansanäänestykseksi palkansaajien asemasta työelämässä, ammatillisen keskusjärjestön ACTU:n puheenjohtaja Sharan Burrow totesi vallan vaihtumisen varmistuttua.

- WorkChoice-ohjelma on selvästi ollut keskeinen syy äänestäjien mielen muuttumiseen. Australialaiset haluavat, että heidän oikeuksiaan työelämässä suojellaan ja kunnioitetaan, ay-johtaja julisti.

WorkChoice-ohjelmalla luodut lait veivät pohjaa pois kollektiivisilta työehtosopimuksilta ja siirsivät työelämässä painopistettä yksilöllisiin työsopimuksiin. Oikeistohallitus pyrki myös ay-liikkeen vaikutusvallan romahduttamiseen.

Heti vaalituloksen selvittyä Australiassa alkoi spekulointi sillä, millä aikataululla työväenpuolueen hallitus tulee kumoamaan WorkChoice-ohjelman lainsäädännön. Oikeistoenemmistön pysyminen senaatissa ensi kesään asti tarjoaa oikeisto-oppositiolle keinoja lainmuutosten jarruttamiseen.

Lisäksi eräät ay-aktiivit tuoreeltaan epäilivät, että tuleva pääministeri Kevin Rudd aloittaa vaalilupaustensa lunastamisen muilla kuin työelämän asioilla. Työväenpuolueen vaalikampanjassa näkyvässä asemassa olivat myös Australian liittäminen Kioton ilmastosopimukseen sekä tietokoneiden ja laajakaistayhteyksien järjestäminen kouluille.