EU:n myrkkypäätös lisää maatyöläisten kuolemanriskiä

18.12.2003 11:19
SAK

EU:n elintarvikkeiden ja eläinten terveysasioiden pysyvä komitea otti lokakuussa enemmistön äänin sallivan kannan erittäin myrkyllisen torjunta-aineen paraquatin markkinointiin. Suomi, Ruotsi, Tanska, Itävalta ja Luxemburg äänestivät vastaan. Päätöksen edellä muun muassa elintarviketyöläisiä organisoiva kansainvälinen ay-federaatio IUF varoitti, että salliva kanta lisäisi painetta niitä EU-maita ja EU:n ulkopuolisia maita kohtaan, jotka ovat kieltäneet paraquatin käytön.

Pian EU:n pysyvän komitean päätöksen jälkeen Sveitsissä päämajaansa pitävä monikansallinen kemianyhtiö Syngenta vaati Malesiaa luopumaan paraquatin käyttökiellosta. Yhtiö julkaisi malesialaisissa lehdissä koko sivun ilmoituksia, joissa se perusteli vaatimustaan vetoamalla EU:n pysyvän komitean sallivaan kantaan. Malesian ammatillinen keskusjärjestö MTUC painostaa maansa hallitusta jatkamaan paraquatin käytön kieltoa.

Maailman terveysjärjestö WHO rekisteröi vuosittain suuren määrän paraquatin aiheuttamia kuolemantapauksia. Ne lasketaan kymmenissä tuhansissa. IUF muistuttaa tuoreessa kannanotossaan, että paraquatille on toimivia vaihtoehtoja.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut